Eller: Hvad er âvidenâ overhovedet? Det spĂžrgsmĂ„l bliver vigtigere og vigtigere at fĂ„ besvaret, efterhĂ„nden som der kommer flere og flere kilder til viden frem. Hvad er ârigtigâ viden? Hvad er âfake scienceâ? Hvordan kan vi kende forskel? Og hvor bliver vores egne erfaringer af i det billede?
Af Per Salling
Hvad er viden? Tjah… hvad med âAlt hvad vi kan se, hĂžre, fĂžle, lugte …? (subjektivt)
- AltsÄ: Jorden er flad (sÄ lÊnge man ikke cykler pÄ den)
Ikke helt godt nok. Hvad sĂ„ med dette: Alt hvad vi kan mĂ„le, veje, analysere …? (objektivt)
- Jorden er rund (eller ĂŠbleformet â lidt fladet ud ved polerne)
Bedre. Og dog â hvad mĂ„ler vi med? MĂ„leredskaber, der er opfundet og aflĂŠst af mennesker.
PÄ den ene side behÞver vi ingen mÄleredskaber for at konstatere, at risengrÞden er brÊndt pÄ. PÄ den anden side kan selv de bedste mÄleredskaber ikke besvare spÞrgsmÄl, vi ikke har konstrueret eller indstillet dem til at besvare. Analyser af blodprÞver afslÞrer ikke din krÊft, hvis lÊgen specifikt kigger efter tegn pÄ sukkersyge. Og analyseresultater skal stadig fortolkes af mennesker.
Hvor er internettet?
Hvor er ânettetâ? Og âskyenâ? Ja, hvor tror du? Egentlig ved vi det jo godt. Alligevel kommer det som en slags ĂžjenĂ„bner, nĂ„r vi fĂ„r det at vide. I Danmark bor internettet fx i et hus i NĂžrre Nebel…
Den amerikanske journalist Andrew Blum kom ud for, at hans internet forsvandt, fordi et egern tyggede pĂ„ det. Det kom der en ret sjov TED-Talk ud af â se her: Discover the Physical Side of the Internet.
(Et tip: Hvis du vil se en TED-Talk, sÄ se den altid pÄ TED-Talks egen hjemmeside, ikke pÄ Youtube. SÄ fÄr du en meget bedre tekstning!)
Blums konklusion er, med et citat fra Neal Stephenson: âWired people should know something about wiresâ. Og vi er alle âwiredâ â vi er alle forbundet af et net af fĂŠlles viden.
- Internettet er lige sÄ fysisk til stede som et bibliotek med bÞger.
- âVidenâ er lige sĂ„ fysisk.
Og du, jeg og alle de andre er en del af den fysik!
Objektivitet og subjektivitet
Ovenfor brugte jeg ordene âobjektivtâ og âsubjektivtâ. De skal lige sĂŠttes ind i sammenhĂŠngen.
- Objekt: Ting eller genstand, som kan iagttages, og som man kan gĂžre til genstand for en undersĂžgelse
- Objektivt: Noget, som udelukkende bygger pÄ fakta; pÄviselige, mÄlelige ufortolkede egenskaber ved et objekt
- Objektivitet: At have neutrale, upartiske vurderinger, som bygger pÄ objektive (og mÄlelige) data
- Subjekt: Det âjegâ, som iagttager, mĂ„ler og undersĂžger et objekt
- Subjektivt: Noget, som primĂŠrt bygger pĂ„ âjegetsâ holdninger, tolkninger eller interesser
- Subjektivitet: At vĂŠre subjektiv i et givet forhold
Cand. mag. Carsten Pedersen er specialist i forholdet mellem professionsuddannelse og professionsudĂžvelse. Han viser pĂ„ sin gode hjemmeside Omsigt.dk denne model, som er velegnet til at diskutere forholdet mellem det subjektivt og det objektive i vores arbejdsliv â og dermed ogsĂ„ i vores hĂ„ndtering af viden.
AltsÄ: Det personlige er den, man er. Det faglige er det, man ved. Og det saglige er det, man gÞr.
De tre elementer blander sig pĂ„ en temmelig uigennemskuelig vis i hver enkelt af os, nĂ„r vi handler. Men det er vigtigt at holde fast i, at vores mĂ„de at udvĂŠlge og tilegne os en âobjektivâ viden pĂ„ og bruge den til at handle âobjektivtâ ud fra afhĂŠnger af vores âsubjektiveâ mĂ„de at vĂŠre pĂ„: Nysgerrighed, energi, vilje, engagement, pligtfĂžlelse, social indlevelse… fortsĂŠt selv listen.
Konsekvensen af det er, at i vores arbejde pĂ„ at blive âkompetente menneskerâ (dvs. mennesker, der i en given situation kan gĂžre det, de skal kunne), kan vi ikke tilsidesĂŠtte vores rent subjektive âmigâ. For det er det âmigâ, der skal drive hele processen. (Og nej, det dur heller ikke at erstatte det subjektive menneske med en computer, for computeren er jo ogsĂ„ programmeret af mennesker!)
Vi vender tilbage til det sted, hvor menneske mÞder fakta og stiller det store spÞrgsmÄl: Hvad vil det sige at vide noget?
HvornÄr ved vi noget?
Almindeligvis benytter man âstandardanalysen om videnâ, ogsĂ„ kaldet JTB-analysen (Justified True Belief), til at definere, hvad vi opfatter som âvidenâ. Det rokkes ikke af, at filosofiske fluekneppere morer sig med at opstille hypotetiske situationer, hvor definitionen ikke holder, se fx artiklen om âthe Gettier Problemâ pĂ„ engelsk Wikipedia. (Eller lad vĂŠre, det er ikke vigtigt for andre end flueknepperne.)
Standardanalysen
- Niels gĂ„r rundt og âvedâ noget (han kender altsĂ„ til det)
- Noget er sandt (det, han kender til, er rigtigt)
- Niels har god grund til at formode, at noget er sandt (han gĂŠtter ikke, og han lytter ikke til lĂžse rygter â han har det fra en seriĂžs kilde)
- Facit: Niels ved derfor noget
Det vil sige:
- Viden skal vĂŠre sand. Ellers kan det ikke vĂŠre viden. âAlternative faktaâ findes ikke!
- Man skal have seriĂžs adkomst til at besidde denne viden. Ellers er det formodning, gĂŠtteri eller tilfĂŠlde â men ikke viden
Det siger sig selv, at âvirkelighedâ og âvidenâ ikke er det samme, og at det er vigtigt at skelne mellem de to begreber. âVirkelighedenâ om Verden er uendelig, det er vores viden om den bestemt ikke. âVirkelighedenâ om en skolebygning omfatter bygningen og alle dens installationer, dens brug, dens historie, lĂŠrernes anvendelse af den, arkitekturkritikernes mening om den, summen af byggematerialernes vĂŠgt, elevernes liv i den og erindringer om den osv. â altsĂ„ al tĂŠnkelig og utĂŠnkelig reel og potentiel viden. Pedellens viden om bygningen (og han er nok den, der kender den bedst), er yderst indskrĂŠnket i forhold til virkeligheden.
Derfor er det vigtigt at skelne mellem virkeligheden (al tĂŠnkelig og utĂŠnkelig, reel og potentiel, erkendt og endnu uerkendt viden om et forhold) og den skarpt afgrĂŠnsede skive viden, man har brug for at tilegne sig i en given situation.
Et eksempel: Jeg spĂžrger min mekaniker: BĂžr jeg fĂ„ undervognsbehandlet min ikke helt nye bil? Han ser pĂ„ mig, ser pĂ„ bilen og svarer: Det afhĂŠnger af, hvor lĂŠnge du har tĂŠnkt dig at beholde den. Jeg spĂžrger om noget teknisk, han udvider ud fra sin professionelle synsvinkel min amatĂžragtige definition af ânĂždvendig viden i situationenâ ved at inddrage tidshorisont og Ăžkonomi.
Det er ubevidst, men professionel videnshĂ„ndtering – viden(skab)steori i praksis!
SÄdan bruger du videnskabsteori
Artiklen pÄ Videnskab.dk gennemgik disse 3 begreber:
- Ontologi: (del af filosofien) studiet af det vĂŠrende, dvs. studiet af det som eksisterer, og hvordan det eksisterer.
Det handler altsÄ om virkeligheden. - Epistemologi: (del af filosofien) studiet af den menneskelig viden og erkendelse, dens grÊnser og mÄden vi fÄr den pÄ.
Det handler altsÄ om vores viden og hvor vi fÄr den fra. - Subjekt/objekt-modstillingen: (begreb inden for videnskabsteorien og filosofien) forholdet mellem os mennesker som dem der undersÞger, og den virkelighed vi undersÞger for at skaffe os den viden, vi har brug for.
Disse 3 begreber sÊtter grÊnserne for, hvor meget videnskabsteori du behÞver at kunne. Og det er ikke noget, du ikke allerede ved! Vi sÊtter bare ord pÄ, sÄ du
- bliver klar over, hvad du gĂžr
- fÄr ordene til at tÊnke over det og snakke med andre om det
- kan forfine det og gĂžre (endnu) bedre brug af det
- kan professionalisere det ved at trÊkke det ind i din mÄde at arbejde pÄ.
LĂŠs videre i “Hvad er virkelighed?”
- Indledning: Videnskabsteori i harehĂžjde
- Fagets viden(skab)steori eller: Det, du kan nĂžjes med â og ikke kan undvĂŠre
- Hvad vil det sige at vide noget?
- Hvad er âvirkelighedâ?
- Hvad er “videnskab”?
- Mere om videnskabelig metode
- Naturvidenskabelig tÊnkemÄde
- Humanvidenskabelig tÊnkemÄde
- Samfundsvidenskabelig tÊnkemÄde
- Videnskabelig redelighed og videnskabelig formidling
Hits: 389