Videnskabsteori i harehøjde

Selvfølgelig kan det være, at du skriver (ikke skriver om noget, men bare skriver), fordi du fryser om fingrene. Men så er du så sjælden, at du burde udstoppes og udstilles. Mest sandsynligt er det, at du skriver om noget, fordi du er nødt til det. Fordi nogen uden for dig selv siger, at du skal, eller fordi du selv indeni føler, at du er nødt til det. Og hvis det er tilfældet, så er du også nødt til at læse denne artikel – eller noget lignende. Så er du nemlig nødt til at skaffe dig en viden om, hvad det overhovedet vil sige at vide noget. For hvis du ikke ved noget, så kan du heller ikke skrive noget – godt nok.

Denne lille serie handler om, hvad det vil sige at vide noget.

Af Per Salling

“Videnskabsteori”, er, som Den Danske Ordbog siger, “en videnskabelig disciplin, som søger at kortlægge de karakteristiske træk ved de enkelte videnskaber og mekanismerne bag deres opståen og udvikling”. Og det er både fint og nyttigt, at nogen beskæftiger sig med det. Det er bare ikke dér, du er henne, hvis du læser med her. For her handler det ikke om videnskabsteori som selvstændigt fag, men om ”fagets videnskabsteori” som værktøj for dig – helt uanset hvilket fag du har. Et værktøj, der gør det muligt for dig at håndtere dit eget fags viden på en professionel måde.

Begynd med at læse denne artikel fra Videnskab.dk: Sådan bruger du videnskabsteori. Se også videoen – selv om den er lidt ulækker.

Når du har gjort det, så kom tilbage her og læs videre!

  1. Fagets videnskabsteori: Det, du kan nøjes med – og ikke kan undvære
  2. Hvad vil det sige at vide noget?
  3. Hvad er ”virkelighed”?
  4. Hvad er videnskab?
  5. Naturvidenskabelig tænkemåde
  6. Humanvidenskabelig tænkemåde
  7. Samfundsvidenskabelig tænkemåde
  8. Videnskabelig redelighed og videnskabelig formidling

Læs mere:

  • Hvis du er studerende, er Torsten Thuréns “Videnskabsteori for begyndere” (Rosinante 2008) et fint sted at komme videre fra.
  • Er du underviser, bør du kaste et blik i Børsen, Budtz Petersen og Andersens “Fagets Videnskabsteori” (Samfundslitteratur 2018). Der er gode overvejelser om formidling af faget.