Skriv bedre rapporter 2
Rapporter er sÄ meget. Fysikrapporter, projektrapporter, undersÞgelsesrapporter. Seminar-rapporten ved 3. ÄrsprÞve og DyrevelfÊrdsrÄdets brevdueavlerrapport. Men de har som regel strukturet til fÊlles, sÄ afsnit 2 i rapportkurset handler om, hvordan den typiske rapport er bygget op.
Artiklen er den 2. i en serie pÄ 12, der tilsammen udgÞr et mini-rapportkursus.
Dette afsnit indeholder en tabel, der kan vÊre svÊr at aflÊse pÄ en smartphone.
Af Per Salling
En rapport bestĂ„r af en lang rĂŠkke temmelig forskellige elementer. Hver for sig er de ikke skrĂŠmmende, men de skal vĂŠre der, og de skal helst stĂ„ i en bestemt rĂŠkkefĂžlge. SĂ„ lĂŠs dette afsnit igennem, fĂžr du gĂ„r videre. – Du fĂ„r brug for at komme tilbage til det til allersidst.
Serviceafsnit og hovedafsnit
Rapportens elementer kan inddeles i “serviceafsnit” som hjĂŠlper lĂŠseren med at finde rundt i og forstĂ„ rapporten, og “hovedafsnit”, som rummer det egentlige indhold. De sidste er selvfĂžlgelig de vigtigste. De fylder mest, de tager lĂŠngst tid at skrive, og dem bruger vi ogsĂ„ mest plads pĂ„ her.
Her er alle elementerne i en typisk rapport i en almindelig rĂŠkkefĂžlge:
Serviceafsnit | |
Forside | Titel og undertitel, forfatternavn, udgiver, Ärstal |
Titelblad (kolofon) | Detaljerede oplysninger om forfatter(e), udgiver, udgave m.v. |
Indholdsfortegnelse | Passende detaljeringsgrad ift. rapportens omfang |
Forord | Rapportens forfatter(e), tilblivelsesÄrsag (inkl. mÄlgruppe) og formÄl, tilblivelsesmÄde og -tid |
Resumé | Rapportens sammenhÊng, indhold og konklusion |
Hovedafsnit | |
Indledning | PrÊsentation af emneomrÄde og problemstilling. Der er ofte en hypotese, dvs. en idé som man vil prÞve at bevise eller modbevise. (Om hypotesen, se afsnit 4.) Derefter fÞlger altid en problemformulering og en afgrÊnsning. SÄ kommer der typisk et metodeafsnit, hvor man kort fortÊller om kilder, faglige metoder og teorier og om den praktiske fremgangsmÄde ved rapportens udarbejdelse. Indledningen slutter som regel med oplysning om den tiltÊnkte mÄlgruppe. (Denne kan ogsÄ vÊre nÊvnt i forordet.) |
Analyseafsnit | Meget tit organiseret efter den âtaksonomiske strukturâ: Et âredegĂžrende afsnitâ, hvor man beskriver kilder og analysemetoder mere udfĂžrligt end i indledningen. Den egentlige analyse, hvor man âfinder ud af nogetâ. En diskussion eller opsummering, hvor man skaber et overblik over det, man har âfundet ud afâ. |
Konklusion | Det sted, hvor rapportens store spÞrgsmÄl (problemformuleringen) bliver besvaret, og hvor lÊseren finder ud af, om hypotesen bliver bevist eller modbevist. |
Serviceafsnit | |
Kildefortegnelse | Alfabetisk liste over de kilder, der er henvist til i rapporten. |
Bilag | Materiale/kilder, der ikke er alment tilgĂŠngelige, fx data eller eksempler, du selv har indsamlet. |
Listen ovenfor kan du bruge som tjekliste, nÄr du (tror at du) er fÊrdig med rapporten. Har du det hele med? Men jeg gennemgÄr ikke afsnittene i den rÊkkefÞlge. I stedet fÄr du dem i den rÊkkefÞlge, du normalt vil lave dem. Jeg beskriver altsÄ din arbejdsproces trin for trin. Det vil sige, at jeg begynder med de tre hovedafsnit og gemmer serviceafsnittene til sidst.
Men forarbejdet er det halve arbejde, og som navnet siger: Det er den del af arbejdet, der skal gĂžres fĂžrst. Ellers bliver resultatet noget biks, og det kommer til at tage for lang tid at lave. SĂ„ fĂžrst noget om forarbejdet!
Hele serien:
1 Hvad er en rapport?
2 Hvordan er den typiske rapport bygget op?
3 Hvad gÄr opgaven ud pÄ?
4 Hypotesen – det, der gĂžr problemformuleringen interessant
5 SĂ„ skal der skrives! En god model til en “synopsis”
6 Kilder og “data” – eller: Hvorfor Google og chatbots ikke er kilder!
7 Rapportens hovedafsnit: SÄ gÄr det lÞs!
8 Skriveprocessen
9 Godt rapportsprog
10 Kildehenvisninger
11 Serviceafsnittene – alt det, der er uden om det, der er indeni
12 Mere om rapportskrivning
© Per Salling, Omatskrive.dk, 2010-2023
Hits: 1985