Rapportens led

Af hensyn til overblikket har jeg samlet en del ældre og nyere artikler om særlige problemer ved nogle af rapportens led – den ædle kunstart at skrive en rapport – i denne gruppe . Hensigten med dem er, at de skal fungere som uddybning af de tilsvarende afsnit i “Skriv bedre rapporter!” Det fremgår af de indlagte links.

Forord og indledning behandler det, mange er i tvivl om: Hvilke oplysninger hører til hvor – og hvorfor? Og behøver man egentlig både et forord og en indledning? (Svar: Ja!)

Indledning, problemformulering, metodeafsnit og konklusion viser, hvordan de fire elementer udgør (dvs. skal udgøre) en sammenhængende kæde, der ikke må brydes.

Bliv bedre til at argumentere sætter lys på et af tilværelsens grundvilkår: At det er surt af have ret, hvis man ikke får ret!

Et af rapportens led er illustrationer.

Synopsis er mange ting (eller i hvert fald mindst 3) – kun den ene af dem er relevant i rapportsammenhæng. Eller… ?

Et resumé er uvurderligt i en verden med konstant “information overflow”. Det fortæller læseren, at det er denne rapport han/hun leder efter!

Skriv til en persona – hvad og hvorfor? Det kan i hvert fald gøre det temmelig meget lettere at skrive en rapport, læseren oplever som relevant.

Rapportens illustrationer er vigtige. Men den artikel er stadig på vej.

Et godt metodeafsnit er det helt store hit på Omatskrive.dk. Årsagen er, har jeg fået at vide, at recepten på et godt metodeafsnit er svær at finde så kort og klart som her. Jeg bukker og takker!

Gå til rapportens led her:

.

© Per Salling, Omatskrive.dk, 2003-2023

Visits: 768