Korrektur og finish

Der er mange points at hente på lidt omhu i den afsluttende fase af skriveriet. Og det gælder, uanset om du skriver reklametekster, private mails, opslag på Facebook, universitetsopgaver eller meddelelser til borgerne fra en eller anden myndighed. Det er kernen i at skrive bedre dansk: Afleveringen betyder noget. Og indpakningen.

Kender du din læser – eller i hvert fald nogle af den forventede læsers slags? Godt for dig, så er jobbet nemmere. Hvis nej, så er der lige en ekstra lille krølle på jobbet. For jobbet er altså ikke gjort, før budskabet er feset ind. Det er vigtigt at ramme den rigtige tone og sværhedsgrad.

Men det er ikke nok. Det er også sådan, at det at have et ordentligt og velformuleret dansk svarer til at have en ordentlig personlig hygiejne. Er du ligeglad med, hvordan du ser ud og lugter? Eller ser du ud og lugter, som du har besluttet at se ud og lugte? Det bestemmer du jo selv, og så bestemmer vi andre hvad vi synes om dig.

På samme måde er det med dit skriftsprog. Skriver du, som du kan? Eller som du vil? Du bestemmer selv. Og din læser bestemmer selv, hvad han eller hun synes om det – og om dig. Måske – måske – er det alligevel umagen værd at prøve at skrive bedre dansk.

Til sidst er der udseendet. “Orden med skriftlige arbejder”, som det hed i skolen i gamle dage. Din tekst møder stort set altid læseren i form af skriftsprog. Her handler det om at skrive, så talestemmen mener jeg ikke noget om; men tekstens udseende får lige et par ord med på vejen.

Det er så let at få en tekst til at se meget sværere ud, end den i virkeligheden er – og det er lige så let at få den til at se meget lettere ud. Læsningen begynder altid i læserens øjne; og kan du skabe lystfyldt nærvær dér, så er du godt på vej til et vellykket resultat.