Punkterne i en punktopstilling skal være parallelle!

Punktopstillinger kan gøre en tekst lettere at overskue ved at vise og strukturere sideordnede elementer. Men de enkelte punkter skal være formuleret “parallelt” – dvs. med samme struktur. Ellers kan de forvirre og irritere læseren så meget, at de skader mere, end de gavner.

Af Per Salling

Hvad er “parallelle punkter”?

Se fx grafikken her – den er fra et stort dansk dagblad. Find nogle ting, der generer dig, før du læser videre! (Klik på billedet for at få det vist i stort format.)

At skrive parallelle punkter betyder simpelthen, at punkterne har den samme struktur. De skal altså

punktopstilling
  • begynde med et ord af samme ordklasse (fx udsagnsord eller navneord)
  • bruge den samme bøjning af ordene (fx udsagnsord i nutid, datid eller navneform, navneord i bestemt eller ubestemt form osv.)
  • bruge den samme form af udsagnsordet (dvs. aktiv eller passiv)
  • bruge den samme sætningstype (fx konstatering eller spørgsmål). For eksempel: I punktopstillingen herover er alle punkter formet som en fortsættelse af sætningen lige før (“De skal altså …”), så derfor begynder de alle med et udsagnsord i navneform. De rummer også alle et eksempel i parentes.

Hvorfor er dette her vigtigt? Dels er det simpelthen lettere at læse, fordi læserens øje (og indre øre) er forberedt på en bestemt struktur. Og dels undgår du at aflede læserens opmærksomhed fra det, du vil fortælle, ved at fortælle det på en rodet måde.

Kig igen på eksemplet.

Det er let at se, hvordan den sjuskede opbygning af punkterne har gjort punkterne sværere at overskue. Prøv bare at læse hvert enkelt punkt i direkte forlængelse af den indledende bid:

  • En iPad er god til At starte op på få sekunder (OK – så er det sådan, det skal være – bortset fra det store A)
  • En iPad er god til Gå hurtigt på nettet (ævl)
  • En iPad er god til At vise bøger og aviser, som man kan bladre i (OK – lever op til den standard, der blev sat i 1. punkt)
  • En iPad er god til Spil (isoleret set OK, men følger ikke standarden fra 1. punkt)
  • En iPad er god til Enkel, lækker og brugervenlig betjening (det er den nok ikke selv – vel?)
  • En iPad er god til Afspilning af musik og film (isoleret set OK, men følger ikke standarden fra 1. punkt)
  • En iPad er god til Lille og let i forhold til en bærbar computer (hvad mener de mon?)

Formuleringen er håbløst amatørisk og lever på ingen måde op til det pågældende dagblads normale standard. Vi prøver lige igen.

Første omskrivning

  • En iPad er god til at starte op på få sekunder (her definerer vi, hvordan punkterne skal være bygget op: fortsat sætning, som begynder med “at” + navneform af udsagnsord)
  • En iPad er god til at gå hurtigt på nettet med
  • En iPad er god til at vise bøger og aviser, som man kan bladre i
  • En iPad er god til at spille spil på
  • En iPad er god til at blive betjent enkelt, lækkert og brugervenligt (her er det kringlet – “god til” duer ikke rigtigt)
  • En iPad er god til at afspille musik og film på
  • En iPad er god til at være lille og let i forhold til en bærbar computer (igen noget vrøvl – “god til” er et problem)

Det viser sig altså, at selve konstruktionen “‘En iPad er god til’ + fortsat sætning” er upraktisk i forhold til det, vi vil fortælle i punktopstillingen. Altså: Om igen med en helt ny type punkter.

Anden omskrivning

En iPad har mange gode sider:

  • Den kan starte op på få sekunder. (OK – så er det sådan, det skal være: Hele sætninger, der begynder med “Den”)
  • Den kommer hurtigt på nettet.
  • Den er god til at vise bøger og aviser, som man kan bladre i.
  • Den er god til spil.
  • Den er også god til afspilning af musik og film. (Vi rydder lige lidt op i rækkefølgen)
  • Den har en enkel, lækker og brugervenlig betjening.
  • Den er lille og let i forhold til en bærbar computer.

Så har vi fået etableret en rytme, som læseren kan regne med. Han kan koncentrere sig om indholdet i stedet for at have en del af opmærksomheden rettet mod at sætte teksten rigtigt sammen. Sværere er det faktisk ikke.

Parallelitet i punkter er forresten ikke noget nyt. Allerede Cæsar konstaterede det:

  • Jeg kom.
  • Jeg så.
  • Jeg sejrede.

Boksen

  1. Tag fat i den nederste punktopstilling i iPad-eksemplet. Skriv den om, så punkterne bliver parallelle.
  2. Gør det én gang til, men med en anden struktur i punkterne – fx med fortsatte sætninger. Sammenlign de to versioner og få evt. også en kollega eller studiekammerat til at gøre det.
  3. Find en sjusket punktopstilling i dagens stak reklamer og ret den til. (Kig i elektronik-annoncerne, dér plejer der at være bid!)

Læs også:

Punktopstillinger – hvorfor og hvordan?
PowerPoint på den rigtige måde

© Per Salling, Omatskrive.dk, 2010-2013

Views: 450