Der bliver hver dag sendt tusinder af breve og e-mails fra firmaer og myndigheder til kunder og borgere. Hvorfor? Hvad vil du – som en af de medarbejdere, der sender – opnå med det, du skriver til mig? Hvad skal jeg vide eller gøre? Skriv til mig, så jeg gide læse det og måske endda rette mig efter det!
Af Per Salling
Kan man være “kær ” med et menneske, hvis navn man ikke gider slå op i en kundedatabase? Nej, vel? Alligevel er “Kære kunde” en frase, der er mere umulig at slå ihjel end skvalderkål. (Og der er en sammenhæng: Frasen “Kære kunde” har faktisk lagt navn til skvalderkålen!)
Det er bare ét eksempel på, hvor ofte virksomheder, der prøver at kommunikere kunderettet, falder i deres egne snørebånd.
Og myndighederne er ikke spor bedre. Det sker stadig alt, alt for ofte, at ansatte i private og offentlige stillinger glemmer, at de faktisk skriver til os andre for vores egen skyld. Det tror helt åbenlyst, at det, de skriver, helt sikkert er vigtigere for os andre end det, vi lige i øjeblikket har travlt med. Eller omvendt og endnu værre: At det hele er ligegyldigt, og at de i virkeligheden bare jokker i et hamsterhjul for at gøre sig fortjent til en månedlig lønudbetaling.
Men uanset om du skriver til mig på vegne af et forsikringselskab eller en skatteforvaltning, så skriver du til mig fordi et-eller-andet. Du vil have, at jeg skal vide eller gøre (eller holde op med at gøre) ét eller andet. Og hvis det ikke lykkes, så har du spildt din tid – taber!
Altså: Hvad vil du opnå med det, du skriver? Hvad skal jeg vide eller gøre? Skriv til mig, så jeg gide læse det – og så jeg måske reagerer, som du vil have det!
Læs videre i artiklerne om e-mails til borgere og kunder.
- E-mails og breve til borgere og kunder (serie)
- Skriv bedre e-mails – 10 typiske fejl
- Sproglig forbrugerbeskyttelse
.
© Per Salling, Omatskrive.dk, 2019-2022
Views: 515