Fordi alt, hvad der er værd at skrive, er værd at skrive godt…
Citater om ytringsfrihed og om kunstnerisk frihed
Ytringsfrihed er en helt selvfølgelig forudsætning for at kunne skrive frit – og godt. Helt fra begyndelsen har Omatskrive.dk handlet om Det Danske Sprog og om at bruge det til at kommunikere med hinanden med – godt, smukt og effektivt. Sådan er det stadig – se programerklæringen. Men efterhånden har der også sneget sig lidt ind om, hvad vi bruger sproget til. Om ytringsfrihed og kunstnerisk frihed.
Det har bl.a. vist sig i citatsamlingen. Efterhånden som den er vokset, er andelen af citater om ytringsfrihed og om kunstnerisk frihed også vokset. Og den del har nu fået et rum for sig selv.
Af Per Salling
“Hvor ville verden dog blive fattig, hvis det ikke længere var muligt at sige noget, som en eller anden befolkningsgruppe kan tage anstød af! Et multikulturelt samfund, der accepterer alle sine befolkningsgruppers forskellige tabuer, vil ikke have meget at tale om.” – Det citat af den tysk-engelske filosof Ralf Dahrendorf faldt jeg over igen i de dage, hvor jeg gik rundt og var totalt uforstående over, at nogen var så rasende over J. K. Rowlings forslag til et ord for “mennesker, der menstruerer”, at de cuttede enhver forbindelse til hende. Man kunne ikke tillade sig at læse hendes ting, man kunne ikke tale med hende, man kunne ikke tale OM hende, man kunne ikke være på platform med hende osv. Og dét er fanme dumt, så det vil noget.
“De-platforming” er muligvis den mest hjerneløse aktivitet, væsener med hjerne nogensinde har opfundet. Tænk lige over det: At afskære sig selv fra kommunikation med mennesker, der mener noget andet end én selv: Hvor meget indflydelse på dem, hvor meget mulighed for at argumentere med dem, at overbevise dem om at de tager fejl, hvor meget viden om hvad der ligger bag deres synspunkter, hvor mange muligheder for selv at lære noget, fanme, som man ikke vidste at man ikke vidste… tror man lige, at det skaffer én selv? Jamen altså – jeg græmmes…
Og så begyndte jeg at samle på citater om ytringsfrihed – og lidt om kunstnerisk frihed og forskningsfrihed, det er jo stort set det samme.
Hvis/når du ruller ned over citaterne herunder, vil du (forhåbentlig) opdage, at der ikke er en ensidig tendens. Der er mange mulige positioner at tage, og selv om jeg for længst selv har taget mit parti, så er det ikke mit ærinde her at udelukke andres holdninger. – Og for øvrigt forbeholder jeg mig til enhver tid ret til at mene noget andet i en ny situation.
Fordi:
Hvis både Noam Chomsky og Karl Popper har ret (og det har de, se nedenfor), så er det nemlig dybest set et udtryk for, at jeg selv har ret i min mest irriterende påstand (synes mine omgivelser i hvert fald): At det er et udtryk for en svag karakter at gøre sig til slave af sine egne principper. For klippefast principfasthed har det med at komme til kort i en foranderlig verden, hvor vi konstant bliver tvunget til at tage hensyn til nye situationer (og til hinanden og de andre). Klippefast principfasthed bliver til en betonbunker, vi gemmer os i for at beskytte os mod virkeligheden.
Så jeg er da ikke enig i alle de citater, der står nedenfor. Og slet ikke på én gang, i hvert fald – Vorherrebevares.
Og derfor er de med her.
– – – –
Citaterne om ytringsfrihed
En begrænsningen af den frie debat, hvad enten den udøves af en undertrykkende regering eller et intolerant samfund, skader uvægerligt de svage i samfundet og gør det sværere for alle at deltage i den demokratiske samtale. Uønskede værdier og holdninger kan kun bekæmpes ved eksponering og argumentets magt, ikke ved at forsøge at tie dem ihjel eller undertrykke dem. Vi afviser ethvert falsk valg mellem retfærdighed og frihed, de kan ikke eksistere uden hinanden. Som skribenter kræver vi en kultur, der giver plads til at eksperimentere, løbe risici og begå fejltagelser. Vi skal bevare muligheden for uenighed i god tro uden at blive udsat for trusler eller undertrykkelse. Anne Applebaum m.m.fl.Åbent brev i 'Harper's Magazine' skrevet af 150 førende intellektuelle, bl.a. J. K. Rowling, Salman Rushdie, Margaret Atwood , Noam Chomsky, Steven Pinker, Gloria Steinem og Anne Applebaum. 'A Letter on Justice and Open Debate', Harper's Magazine okt. 2020.
Der er en dyrkelse af stupiditet i De Forenede Stater, og det har der altid været. Den antiintellektuelle tendens har været en konstant tråd i vores politiske og kulturelle liv, og den er blevet næret af den falske antagelse af, at demokrati er ensbetydende med, at “min uvidenhed er lige så god som din viden”. Isaac AsimovRussisk-amerikansk biokemiker og forfatter (1920-92) There is a cult of ignorance in the United States, and there always has been. The strain of anti-intellectualism has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that 'my ignorance is just as good as your knowledge'. I: A 'Cult of Ignorance', Newsweek, 21. januar 1980.
Det er ikke en indskrænkning af ytringsfriheden at opføre sig ordentligt. Svend AukenDansk politiker (1943-2009) i Politiken ca. 2005 i debatten om nogle dengang meget omtalte tegninger.
Se på Stanfords “Guide to Acceptable Words: Behold the Elimination of Harmful Language Initiative”: Det er det akademiske skriveris jernhårde lov: Hvorfor skrive ét ord, når du kan nøjes med fire? Intellektuelle idioter formulerer den slags ævl, så de kan snerre: “Du forstår det jo bare ikke!” Adam BaldwinAmerikansk skuespiller (1962-) på Twitter 20. december 2022. Anledningen var Stanford Universitys Elimination Of Harmful Language Initiative med en liste på 161 ord, som ikke længere bør bruges. Ord som survivor or victim (person who has been impacted by…), webmaster (web product owner), killing two birds with one stone (accomplishing two things at once - because the expression normalizes violence against animals), hip-hip-hooray (hooray - fordi hip-hip vistnok skulle have være brugt af nazister, når de jagede jøder) og prostitute (person who engages in sex work). At specielt det sidste ord i nutidig sprogbrug også kan bruges om andre end sexarbejdere, er selve listens eksistens vel ellers et eksempel på. - Listen udkom i øvrigt med den indledende advarsel: Content Warning: This website contains language that is offensive or harmful. Please engage with this website at your own pace. Mon ikke. Se evt. selv: https://s.wsj.net/public/resources/documents/stanfordlanguage.pdf
Jeg var 18 år, da Portugal blev et demokrati. Så intet kulturelt argument vil nogensinde overbevise mig om, at man ikke skal forsvare ytringsfriheden. EU handler ikke kun om fred. Det handler også om frihed.José Manuel BarrosoPortugisisk politiker (1956-), formand for EU-kommissionen 2004-2014. Fra portrætartikel i Politiken 19/10-2010: Den største bedrift er, at vi kunne forblive sammen.
Jeg accepterer ikke den kulturelle relativisme, der siger, at man af respekt for andre kulturer bør afstå fra at forsvare rettighederne for kvinder og børn, eller ytringsfriheden. Det tror jeg ikke på. José Manuel BarrosoPortugisisk politiker (1956-), formand for EU-kommissionen 2004-2014. Fra portrætartikel i Politiken 19/10-2010: Den største bedrift er, at vi kunne forblive sammen.
Jeg har været tæt på dybt ulykkelige mennesker, der som følge af en lømmelagtig demonstration for ytringsfriheden nu er udsat for trusler, der har forringet deres livskvalitet ganske væsentligt. En kedelig tendens, hvis ytringsfriheden skal bruges til at spotte og håne. Hans Jørgen BonnichsenDansk kriminalpolitimand, født 1943. Chef for Politiets Efterretningstjeneste 1992-2006. 'I Hånden - en PET- og politikrønike 2006'
“Politisk korrekthed” er Amerikas nyeste form for intolerance, og den er særligt skadelig fordi den kommer forklædt som tolerance. Den præsenterer sig selv som fairness, men forsøger alligevel at begrænse og kontrollere folks sprog med stramme koder og stive regler. Jeg er ikke sikker på at det er den rigtige måde at bekæmpe diskriminering på. George Carlin1937-2008, amerikansk stand-up komiker og forfatter, bl.a. kendt for 'Seven Words You Can Never Say on Television'. Political correctness is America's newest form of intolerance, and it is especially pernicious because it comes disguised as tolerance. It presents itself as fairness, yet attempts to restrict and control people's language with strict codes and rigid rules. I'm not sure that's the way to fight discrimination. I'm not sure silencing people or forcing them to alter their speech is the best method for solving problems that go much deeper than speech. Fra 'When Will Jesus Bring the Pork Chops?', 2004.
Hvis du tror på ytringsfrihed, så tror du på ytringsfrihed for de synspunkter, du ikke kan lide. Goebbels gik ind for ytringsfrihed for dem, hvis meninger han var enig i. Det gjorde Stalin også. Men hvis du tror på ytringsfrihed, så betyder det at du går ind for ytringsfrihed netop for dem, hvis synspunkter du foragter. Noam ChomskyAmerikansk filosof og lingvist. If you believe in freedom of speech, you believe in freedom of speech for views you don't like. Goebbels was in favor of freedom of speech for views he liked. So was Stalin. If you're in favor of freedom of speech, that means you're in favor of freedom of speech precisely for views you despise. Fra dokumentarfilmen 'Manufacturing Consent: Noam Chomsky and the Media' 1992
Hvor ville verden dog blive fattig, hvis det ikke længere var muligt at sige noget, som en eller anden befolkningsgruppe kan tage anstød af! Et multikulturelt samfund, der accepterer alle sine befolkningsgruppers forskellige tabuer, vil ikke have meget at tale om. Ralf Dahrendorf(tysk-engelsk sociolog, filosof og politiker, 1929-2009). What a poor world it would be if anything that might offend any group could no longer be said! A multicultural society that accepts every taboo of its diverse groups would have little to talk about. Artiklen 'Today's Counter-Enlightenment' i Project Syndicate/Institute for Human Sciences, 11. oktober 2006.
Der er sket et skred. Grænsen for, hvad man kan tillade sig af hadefulde og racistiske ytringer, har flyttet sig. Stig Dalager(Forfatter, født 1952). Der er noget galt i Danmark, Amnesty 1, feb 2010)
Man har selvfølgelig ret til at sige dumme ting. Det er bare ikke særlig god stil. Pia Olsen Dyhr(Cand. scient. pol. og politiker (SF), 1971- ) Politiken 14. april 2013: Revy-Krarup og intolerancen.
Selvcensur er noget af det hæsligste der overhovedet findes. Det er den værste form for undertrykkelse. Péter Eszterházy(Ungarsk forfatter, 1950- . ) Citatet er fra et interview på Skønlitteratur på P1 6. september 2014.
At tro, at ytringsfrihed ikke må få andre til at reagere, er misforstået. N. Foldager(Debattør) Kommentar på dr.dk om Politikens undskyldning for Muhamed-tegningerne.
Vor tids store vækkelse handler i praksis ikke først og fremmest om at skabe frihed for de udvalgte grupper […]. Nej, det handler mere end noget andet om at begrænse nogle andre. Eksempelvis ved at tvinge små mindretals særlige sproglige normer, omgangsformer og tankemønstre ned over de mange. Sproglig akrobatik og selvcensur er nu mainstream. Lone Frank(Dansk neurolog og videnskabssjournalist, 1966-.). Oprindeligt i Weekendavisen - her citeret efter Sune Gylling Æbelø: 'Den hysteriske woke-revelution', Politiken 8. januar 2022.
It’s a fatal mistake to think that being right is more important than being understood. Daphne Gray-Grant(Canadisk journalist, forfatter og skrivetræner) Fra nyhedsbrevet 'PowerWriting' en gang før april 2008.
When did it become true that to defend someone’s free speech rights, one has to publish & even embrace their ideas? That apply in all cases? Glenn Greenwald(Amerikansk advokat, journalist, forfatter og trykkefrihedsforkæmper, f. 1967) Greenwald blev (endnu mere) kendt som den journalist ved The Guardian, der offentliggjorde Edward Snowdens materialer. Citatet her er fra Twitter 8. januar 2015 i anledningen af kampagnen 'Je suis Charlie' efter attentatet mod det franske blad Charlie Hebdo.
Man har ret til sine egne meninger – men ikke til sine egne fakta. Connie Hedegaard(Journalist og politiker, 1960 - ) Vistnok sagt i anledning af COP 15-klimatopmødet i København efteråret 2009. Men udtrykket går tilbage til et tidligere medlem af USA's Senat, nu afdøde Daniel Patrick Moynihan (D) (1927-2003). Han benyttede ofte udtrykket i debatter i senatet: You sir, have the right to your own opinion but you DO NOT have the right to your own FACTS. Se også citatet af Charles Prestwich Scott; det er formodentlig Moynihans inspirationskilde.
Der, hvor man brænder bøger, vil man ende med også at brænde mennesker. Heinrich Heine(Tysk forfatter, 1797-1857) Dort wo man Bücher verbrennt, verbrennt man auch am Ende Menschen. Citatet er fra skuespillet Almansor, skrevet 1821
Det er ikke en indskrænkning af ytringsfriheden at lade være med at delagtiggøre verden i alt, hvad der ophidser én, uindskrænket og uden hensyn til følgerne – heller ikke hvis det kommer af en absolut overbevisning om at have erkendt den fulde sandhed. Det er tværtimod udtryk for ytringsfrihedens aktive pleje. Ens bedste allierede i dette forsøg på selv-civilisering er den tvivl, man på den højeste selvsikkerheds top bør lytte til: Kunne jeg i den sidste ende alligevel tage fejl? Richard Herzinger(f. 1955, politisk redaktør i Welt am Sonntag, lederskribent i Die Welt. Fra artiklen Mäßigung ist nicht Verzicht auf Meinungsfreiheit, Die Welt 26. juli 2011, i anledning af massemordet på Utøya: Nicht jeden Affekt, und entstammt er auch noch so tiefer Überzeugung, die ganze Wahrheit erkannt zu haben, ungefiltert und ohne Rücksicht auf die Folgen in die Welt zu schreien, bedeutet keine Einschränkung der Meinungsfreiheit, sondern im Gegenteil ihre aktive Pflege. Bester Verbündete bei diesem Versuch der Selbstzivilisierung ist der Zweifel, den man gerade im Moment höchster Selbstgewissheit mit der Frage zu Wort kommen lassen sollte: Könnte ich am Ende nicht doch unrecht haben?
Det burde være en selvfølge, at intet argument skal kunne vinde fremme, hvis det bliver fremsat under trusler eller ved henvisning til magt, privilegier eller sandheder, der har karakter af åbenbaringer. Man bør ikke kunne få ret med henvisning til Gud, traditionen, vanen eller magten. Man kan kun have ret, hvis man har et argument, der er stærkere end andre tilgængelige argumenter. Det er denne ellers vældigt løfterige mekanisme – ytringsfrheden -, identitetspolitikken udfordrer. Morten Hesseldahl(1964-, forfatter, adm. direktør på forlaget Gyldendal) Citatet er fra 'Man er ikke nærmere sandheden fordi man er handicappet eller transkønnet eller kvinde', Politikens kronik 12. marts 2022.
Kommer et udsagn fra en hvid middelklassemand, har det en anden og mindre vægt, end hvis det fremsættes af én fra en minoritet. Sandhed måles på afsenderen, ikke på indholdet. Er du boomer, bruger du anstødelige udtryk, eller har du en magtposition, er du på forhånd dømt ude. Det var ikke lige dét, Martin Luther King drømte om, da han drømte en drøm om lighed. »Jeg har en drøm om, at en dag vil mine fire små børn blive vurderet på deres karakter og ikke på deres hudfarve«. Morten Hesseldahl(1964-, forfatter, adm. direktør på forlaget Gyldendal) Citatet er fra 'Man er ikke nærmere sandheden fordi man er handicappet eller transkønnet eller kvinde', Politikens kronik 12. marts 2022.
I Danmark har vi tradition for undervisningsfrihed, men det betyder en frihed i valget af metode, ikke en frihed til valget af stof. Hvis man som studerende ikke kan acceptere det, skal man slet ikke begynde. Morten Hesseldahl(1964-, forfatter, adm. direktør på forlaget Gyldendal) Citatet er fra 'Man er ikke nærmere sandheden fordi man er handicappet eller transkønnet eller kvinde', Politikens kronik 12. marts 2022.
My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line and kiss my ass. Christopher Hitchens(1949-2011, engelsk-amerikansk journalist og samfundsdebattør) Citatet er fra 'Free Speech', en forelæsning på University of Toronto november 2006, udgivet i 'Speech Matters', The Danish Pavilion, La Biennale Di Venezia 2011.
Who’s going to decide, to whom do you award the right to decide which speek is harmful, or who is the harmful speaker? Or to determine in advance what are the harmful consequences going to be that we know enough about in advance to prevent? To whom would you give this job? To whom are you going to award the task of being the censor? Christopher Hitchens(1949-2011, engelsk-amerikansk journalist og samfundsdebattør) Citatet er fra 'Free Speech', en forelæsning på University of Toronto november 2006, udgivet i 'Speech Matters', The Danish Pavilion, La Biennale Di Venezia 2011.
Det er ikke ved ligegyldige skriverier, man skaffer sig uvenner – det er ved gode. Og derfor er skarp kritik og forfølgelse ofte et udtryk for en bogs kvaliteter. Ludvig HolbergDansk forfatter og filosof, 1684-1754. Jo bedre han skriver, jo større Misundelse og Had bliver han underkastet. Thi det er ikke ved triviale Skrifter man giør sig Fiender, men ved gode; og ere derfor haarde og bittre Critiqver, Beskyldninger og Forfølgelser gemeenligen et Bevis paa et Skrifts Godhed. Fra 'Moralske Tanker' Bog 1, Epigram 27.
Jeg har ofte anbefalet frihed til at skrive og anset de offentlige censorer som bånd og lænker for den lærde verden. Jeg har kun frarådet skrivefrihed for dem, der endnu ikke har nået en moden alder. Jeg siger som David: Lad dem blive i Jeriko, til de har fået skæg. Ludvig HolbergDansk forfatter og filosof, 1684-1754. Jeg haver ofte recommenderet Friehed i at skrive, og anseet de publiqve Censurer som Baand og Lænker for den Lærde Verden. Jeg haver alleene holdet for, at Skrive-Friehed ikke burde tillades uden dem, der have naaet en moed Alder; og er jeg der udi bleven bestyrket, efterdi jeg paa nogen Tiid haver seet unge Personer, førend de have faaet Skiæg paa Hagen, at føre Pennen i de delicateste Materier saavel politiske som moralske. Det er om saadanne, som man bør sige med David:Lader dem blive i Jericho, indtil deres Skiægge voxe. I Epistel 395 om 'Skrivefrihed over en vis Alder'.
I Danmark er tavshed ikke en hæmsko, men et bevidst valg. Størstedelen af befolkningen har afgivet et frivilligt tavshedsløfte og har det fint med at leve op til det løfte. Carsten JensenForfatter og journalist, 1952 -. Sagt ved modtagelsen af Olof-Palme-Prisen i januar 2010. Her citeret efter Politikens kronik af 19/2-2010, 'Åbent brev til det danske folk', af Mustafa Can.
Jeg er ikke forfatter for at være ansvarlig! Jeg blev ikke forfatter for at følge reglerne, og du opnår et dybere niveau af sandhed ved at tilføre fiktion. Jeg siger: Overlad fakta til journalister og videnskabsfolk, litteraturen arbejder anderledes. Det, man som forfatter skriver, behøver ikke være sandt for at være vigtigt og nødvendigt. Benjamin LabatutForfatter (1980-) . Politiken 10/9-2022. Reaktion på en anmeldelse af romanen Når vi ikke længere forstår verden i New York Times, hvor anmelderen kritiserer, at han i en tid, hvor fake news og konspirationer breder sig, sniger en masse opdigtede forhold ind en roman om videnskabsmænd (m/k), der har levet.
Jeg kan se, at det er blevet populært at være skeptisk. Der er mange, der ikke vil høre på videnskaben, og det kan jeg ikke lide. Det kan jeg overhovedet ikke lide. Folk benægter fakta, og det gør mig faktisk rasende. Jørgen Leth1937-. Dansk digter, forfatter og filminstruktør. I 'Folk benægter fakta, og det gør mig faktisk rasende', Politiken, 2. marts 2021.
Frihed er altid ytringsfrihed – frihed til at ytre sig for dem, der tænker anderledes. Rosa LuxemburgTysk-polsk socialistisk filosof og økonom, 1871-1919. Freiheit ist immer die Freiheit der Andersdenkenden sich zu äussern. Citatet er fra 'Die russische Revolution. Eine kritische Würdigung' efter den tekstkritiske udgave 'Breslauer Gefängnismanuskripte zur Russischen Revolution' fra 2001.
Der er simpelthen ikke noget modigt ved, at sekulære hvide mænd gør nar af alle andre. Man kan ikke lave satire over intolerancen ved at være intolerant. Remy MaiselAmerikansk forfatter og blogger. There’s just nothing brave about secular white men mocking everybody else. You can’t satirize intolerance by being intolerant. I: 'Je Ne Suis Pas Exactement Charlie - Why I condemn the killings in Paris but don't endorse the mockery of Islam', Politico, 9. januar 2015.
Ægte satire skyder aldrig nedad – målet skal altid være nogen i en position over satirikeren, ikke nogen der er mindre privilegeret. Så uanset hvor morsom den er, mangler pseudo-satire den ægte satires sociale sigte, som bl.a. indbefatter publikums øgede politisk bevidsthed og opmærksomhed. I stedet fostrer pseudo-satiren kynisme, apati og intolerance – netop de ting, den ægte satire bekæmper. Remy MaiselAmerikansk forfatter og blogger. True satire never punches down — the target must always be someone in a position above the satirist, not someone less privileged. So while it might be funny, pseudo-satire lacks the social benefits of true satire, which include increased political awareness and engagement among viewers. Instead, pseudo-satire fosters cynicism, apathy, and intolerance—the very things true satire combats. I: 'Je Ne Suis Pas Exactement Charlie - Why I condemn the killings in Paris but don|t endorse the mockery of Islam', Politico, 9. januar 2015.
Folk har meget travlt med at sige: Hvor går grænsen for, hvad man kan sige, men skal der være en grænse for det? Hvor går grænsen for, hvor sart og selvglad du selv må være? Altså, skal du stå og begrænse mig, fordi du ikke kan lide det jeg siger? Hvad fanden er det for noget pis? Anders “Anden” MattesenDansk stand-up komiker i P1 Morgen 30/12-2022: Skal du sætte grænsen for hvad jeg må? Citatet fortsætter: Hvis nogen vil slette mig fra facebook, så kan de bare gøre det, det er så dejligt nemt, jeg er pisseligeglad med hvad der sker af ting og sager og strømninger. Selvfølgelig er det dejligt at jorden drejer rundt og at vi bliver klogere og at vi er sødere ved hinanden i dag end vi var for 10 år siden og at der er mindre mobning i skolen og at pride kan finde sted uden at der er lynchninger og alt det der - det er godt og det er dejligt at vi giver mere plads og er mere tolerante, men det skal vel for helvede ikke gå over i fascisme og i udrensning af meninger og at folk ikke kan få lov at leve deres liv og være frie mennesker. Så der sker sikkert alt muligt i stand-up-genren, men jeg går ikke til ugentlige møder for at få at vide hvad må man egentlig sige nu. Det har aldrig været min mening at krænke nogen, men hvis nogen bliver krænket så er det da bare fedt for dem, så opdager de hvor deres grænse går. Så kan de jo, lige som man ville gøre det på en restaurant, blive siddende til næste ret kommer, i stedet for at stampe ud i vrede over at nogen har serveret rejer, hvis nu man ikke kan lide dem.
Det er fint med den kunstneriske frihed, men lige som med ytringsfriheden er der jo grænser. Du kan jo ikke bare stå åbenlyst og opfordre til vold og gemme dig bag din kunstneriske frihed. Ville det være kunstnerisk frihed hvis jeg lavede en sang om at køre en varevogn gennem et julemarked? Selvfølgelig ikke. Abdelrahman MustafaTidligere medlem og medstifter af Nørrebro-banden Brothas om den skadelige virkning på 8-10-årige drenge af gangsterrap i dansk radio, i interview om rekruttering til bander. I: 'Der gemmer sig sindssygt ambitiøse og pissehamrende dygtige modige unge mennesker i de her bander', Politiken 12. december 2021.
Fascismen kommer ikke på én gang, men siver ind gennem sprækkerne, når ting i det moderne, oplyste, demokratiske samfund begynder at smuldre. Hvis vi forventer, at fascismen kommer igen med skrårem, strækmarch og brunskjorter, kan vi meget vel ende med at blive taget på sengen. Dennis NørmarkI debatindlægget 'Smid bare nazikortet', Politiken 31. juni 2017.
Hvis “frihed” overhovedet betyder noget, så betyder det ytringsfrihed: Retten til at fortælle folk det, de ikke vil høre. George OrwellEgtl. Eric Arthur Blair, engelsk forfatter, 1903-1950. If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear. Citatet er fra det oprindelige forord til romanen 'Animal Farm'
Vi er i krig nu, og her er kommunikationens eneste rolle at bidrage til at vinde krigen. I krig vælger du altid bare de budskaber, der virker. Det er ikke vores opgave at kultivere humanisme i det russiske samfund, det må russerne selv gøre. Peter PomerantsevUkrainsk forfatter, forsker og kommunikationsekspert i interview i Politiken 12. februar 2023. Citatet fortsætter: Vores opgave er alene at kommunikere, at deres ledere har lavet et gigantisk fuck up, og at de kommer til at tabe. At de bliver nødt til at ændre adfærd, hvis de ikke vil tabe endnnu mere, end de allerede har gjort. Sammenhængen er en hård kritik af, at de vestlige ledere har tabt propagandakrigen med russerne på gulvet, og at de har mistet muligheden for at påvirke den russiske opinion.
Ubegrænset tolerance må føre til tolerancens forsvinden. Hvis vi lader den ubegrænsede tolerance gælde selv dem, der er intolerante, og hvis vi ikke er parate til at forsvare et tolerant samfund mod intolerancens voldsomme angreb, så vil de tolerante blive knust og med dem tolerancen. Karl PopperØstrigsk-britisk filosof. 1902-94. Fra 'Det åbne samfund og dets fjender' (1945). - Dette velkendte citat ('Karl Poppers dilemma') er taget ud af en sammenhæng, der tydeliggør betydningen meget. Helheden lyder: Unlimited tolerance must lead to the disappearance of tolerance. If we extend unlimited tolerance even to those who are intolerant, if we are not prepared to defend a tolerant society against the onslaught of the intolerant, then the tolerant will be destroyed, and tolerance with them. — In this formulation, I do not imply, for instance, that we should always suppress the utterance of intolerant philosophies; as long as we can counter them by rational argument and keep them in check by public opinion, suppression would certainly be unwise. But we should claim the right to suppress them if necessary even by force; for it may easily turn out that they are not prepared to meet us on the level of rational argument, but begin by denouncing all argument; they may forbid their followers to listen to rational argument, because it is deceptive, and teach them to answer arguments by the use of their fists or pistols. We should therefore claim, in the name of tolerance, the right not to tolerate the intolerant. We should claim that any movement preaching intolerance places itself outside the law, and we should consider incitement to intolerance and persecution as criminal, in the same way as we should consider incitement to murder, or to kidnapping, or to the revival of the slave trade, as criminal.
For at værne om ytringsfriheden råber jeg røvhul efter min nabo Peter PoulsenDansk digter og forfatter, 1940-. Fra digtsamlingen 'Rulletekster' (2010).
Det er grotesk, at ytringsfriheden nu forstås som retten til at svine andre til. Ytringsfrihed er i sin essens retten til at ytre sine meninger og tanker, men den indeholder også respekten for andres ret. Det er, som om man har glemt det aspekt. Eva Smith1942-, professor i retsvidenskab ved Kbh. Universitet. I artiklen 'Der er noget galt i Danmark' i Amnesty nr. 1, 2010, s. 15.
Ytringsfriheden har sin pris, og tolerance over for de intolerante er en del af den. Men krigen mod ‘hate speech’ kan føres mere effektivt gennem overtalelse, opdragelse og kreativt lederskab end gennem straf. Rodney A. SmollaAmerikansk forfatter, advokat og forsker i forholdet mellem stat og kirke. Freedom of speech has its cost, and tolerance of even the intolerants is one of them. (…) But the battle against hate speech will be fought more effectively through persuasion and creative educational leadership, than through punishment. Citatet er fra 'Free Speech in an Open Society', New York 1993 p. 169.
Jeg er uenig i hvad De siger, men jeg vil forsvare til døden Deres ret til at sige det. Voltaire – sådan da…Egtl. Francois-Marie Arouet, fransk filosof, 1694-1778. Og han hverken sagde eller skrev det. Det er en opsummering af hans holdning til ytringsfrihed, formuleret af den engelske forfatter Evelyn Beatrice Hall (under pseudonym S.G.Tallentyre) i hendes Voltaire-biografi 'The Friends of Voltaire' (1906).
I den akademiske debat, forskningen og undervisningen skal idéer og tanker frit kunne undersøges og diskuteres. Dette gælder også selv om disse for nogen kan forekomme at være ubehagelige, forkerte eller endda anstødelige. Det er op til den enkelte at udfordre ideer eller holdninger, som vedkommende er uenig i. Aarhus Universitets erklæring om ytringsfrihed, 2022Erklæring: Ytringsfrihed for medarbejdere og studerende på Aarhus Universitet. 7. april 2022.
Alle har et ansvar for at bidrage til at opretholde en ordentlig omgangstone. I alle sammenhænge – faglige som sociale – skal alle udvise imødekommenhed, gensidig respekt og gøre en indsats for at forstå andres synspunkter og holdninger. Ytringsfriheden kan dog aldrig underordnes disse hensyn. Aarhus Universitets erklæring om ytringsfrihed, 2022Erklæring: Ytringsfrihed for medarbejdere og studerende på Aarhus Universitet. 7. april 2022.