E-mails til kunder og borgere

Hvad vil du opnÄ med det, du skriver til mig? Hvad skal jeg vide eller gÞre? Skriv til mig, sÄ jeg gide lÊse det!

Kan man vĂŠre “kĂŠr ” med et menneske, hvis navn man ikke gider slĂ„ op i en kundedatabase? Nej, vel? Alligevel er “KĂŠre kunde” en frase, der er mere umulig at slĂ„ ihjel end skvalderkĂ„l. (Og der er en sammenhĂŠng: Frasen “KĂŠre kunde” har faktisk lagt navn til skvalderkĂ„len!)

Det er bare ét eksempel pÄ, hvor ofte virksomheder, der prÞver at kommunikere kunderettet, falder i deres egne snÞrebÄnd.

Og myndighederne er ikke spor bedre. Det sker stadig alt, alt for ofte, at ansatte i private og offentlige stillinger glemmer, at de faktisk skriver til os andre for vores egen skyld. Det tror helt Äbenlyst, at det, de skriver, helt sikkert er vigtigere for os andre end det, vi lige i Þjeblikket har travlt med. Eller omvendt og endnu vÊrre: At det hele er ligegyldigt, og at de i virkeligheden bare jokker i et hamsterhjul for at gÞre sig fortjent til en lÞn.

Men uanset om du skriver til mig pĂ„ vegne af et forsikringselskab eller en skatteforvaltning, sĂ„ skriver du til mig fordi et-eller-andet. Du vil have, at jeg skal vide eller gĂžre (eller holde op med at gĂžre) Ă©t eller andet. Og hvis det ikke lykkes, sĂ„ har du spildt din tid – taber!

AltsĂ„: Hvad vil du opnĂ„ med det, du skriver? Hvad skal jeg vide eller gĂžre? Skriv til mig, sĂ„ jeg gide lĂŠse det – og sĂ„ jeg mĂ„ske reagerer, som du vil have det!

LĂŠs videre i artiklerne om e-mails til borgere og kunder.

Hits: 439