E-mails til kunder og borgere

Hvad vil du opnå med det, du skriver til mig? Hvad skal jeg vide eller gøre? Skriv til mig, så jeg gide læse det!

Kan man være “kær ” med et menneske, hvis navn man ikke gider slå op i en kundedatabase? Nej, vel? Alligevel er “Kære kunde” en frase, der er mere umulig at slå ihjel end skvalderkål. (Og der er en sammenhæng: Frasen “Kære kunde” har faktisk lagt navn til skvalderkålen!)

Det er bare ét eksempel på, hvor ofte virksomheder, der prøver at kommunikere kunderettet, falder i deres egne snørebånd.

Og myndighederne er ikke spor bedre. Det sker stadig alt, alt for ofte, at ansatte i private og offentlige stillinger glemmer, at de faktisk skriver til os andre for vores egen skyld. Det tror helt åbenlyst, at det, de skriver, helt sikkert er vigtigere for os andre end det, vi lige i øjeblikket har travlt med. Eller omvendt og endnu værre: At det hele er ligegyldigt, og at de i virkeligheden bare jokker i et hamsterhjul for at gøre sig fortjent til en løn.

Men uanset om du skriver til mig på vegne af et forsikringselskab eller en skatteforvaltning, så skriver du til mig fordi et-eller-andet. Du vil have, at jeg skal vide eller gøre (eller holde op med at gøre) ét eller andet. Og hvis det ikke lykkes, så har du spildt din tid – taber!

Altså: Hvad vil du opnå med det, du skriver? Hvad skal jeg vide eller gøre? Skriv til mig, så jeg gide læse det – og så jeg måske reagerer, som du vil have det!

Læs videre i artiklerne om e-mails til borgere og kunder.