E-mails og breve generelt

Hvorfor er tonen i e-mails og breve sĂ„ vigtig? – Fordi din skrift er dit ansigt. Og jo mindre personlig hĂ„ndskriften er, jo mere betyder tonen. Det gĂŠlder, hvad enten du skriver pĂ„ jobbet eller privat. Du fĂ„r meget, megte sjĂŠldent en anden chance til at gĂžre et godt fĂžrste indtryk, og det gĂŠlder ogsĂ„ pĂ„ skrift.

Det vigtigste generelle rĂ„d er: TĂŠnk grundigt over, hvorfor du vil skrive netop dĂ©n e-mail til netop dĂ©n modtager. Sig det til ham eller hende – hĂžjt. Og skriv sĂ„ ned, hvad du sagde!

Det er meget vigtigt at begynde og slutte “passende”. Og hvad vil det sĂ„ sige? Det afhĂŠnger selvfĂžlgelig af situationen.

Det er ogsÄ vigtigt at ramme en toner, der passer til modtagerens forventninger. Hvordan ville du taler til mig, hvis du sad eller stod over for mig? Hvorfor sÄ skrive en e-mail eller et brev til mig i et markant anderledes tonefald?

Og skriv sĂ„ for pokker korrekt! Der er ikke noget i denne verden, der er lettere end at videresende en e-mail, hvis du vil fortĂŠlle andre, at “kors hvor er de Ă„ndssvage i HĂžsterkĂžbing Kommune” – eller i Haps Forsikring, eller hvor du nu tjener til dit daglige franskbrĂžd med marmelade. – Eller hvis du bare skriver pĂ„ vegne af dig selv.

Som en dansk politiker engang sagde: Det er jo ikke forbudt at sige eller skrive noget dumt. Det er bare ikke sĂŠrlig god stil.

LĂŠs videre i artiklerne om e-mail-etikette og e-mailkultur.

Hits: 492