– plus et par citater om at læse
(Citaterne om ytringsfrihed er flyttet til en samling for sig selv – lige her!)
Mange har ment noget om at skrive eller ytre sig på anden måde – eller måske af en eller anden grund afstå fra at gøre det – og en hel del af dem har skrevet deres mening ned. Her er et par hundrede citater om at skrive. Nogle er velkendte fra gængse citatsamlinger, andre er min egen høst. Hvis det er lykkedes mig at verificere et citat, kan du se det ved at køre musen over forfatternavnet under det. God fornøjelse!
“Sagde han virkelig det?”
Citatjagt er morsomt! Men fænomenet kan i betænkelig grad nærme sig det, der i straffelovens § 277 hedder “ulovlig omgang med hittegods”, når citatsamlinger lystigt citerer hinanden uden på nogen måde at interessere sig for kilde og sammenhæng. (Se Citater og citatteknik.) Derfor har jeg indledt min helt private “citatjagt”, nemlig jagten på kilden. Sagde eller skrev Winston Churchill eller Tut-ank-Amon virkelig det-og-det? Hvor? Hvornår? Tit bliver et citat bedre af at blive set i konteksten, men af og til viser det sig at være revet ud af en sammenhæng, hvor det faktisk betød noget helt andet.
Så hen ad vejen vil jeg (forhåbentlig) verificere alle citaterne om at skrive her – først og fremmest dem af egen høst, men helst også dem, jeg har hentet fra diverse citatsamlinger eller citeret på anden hånd. Kør musen hen over forfatternavnet for at se citatets sammenhæng!
Hvis du kender kilden til et eller flere af de citater, der ikke er verificeret, må du meget gerne give mig et praj.
NB: Citater om ytringsfrihed m.m. er flyttet til en separat liste.
Opdateret 19. september 2023
Jeg er vild med deadlines. Jeg elsker den susende lyd når de stryger forbi.
Douglas Adams(1952-2001, britisk forfatter til Hitchhikers Guide to the Glaxy) I love deadlines. I love the whooshing noise they make as they go by. I M.J. Simpson: 'Hitchhiker: A Biography of Douglas Adams' side 236.
Chaos often breeds life, when order breeds habit.
Henry Brooks Adams 1838-1918, amerikansk forfatter. Citatet er fra selvbiografien 'The Education of Henry Adams' (1907).
Jeg blev i løbet af min specialeskrivning vældig frustreret over den akademiske form og særlig over, at det akademiske sprog ikke selv påvirkes af de erfaringer, der bliver gjort.
Sofie Isager AhlForfatter og Ph.D., Politiken 2/9-2022 i anledning af romanen Demeters latter. Citatet i sammenhæng: Min første skønlitterære bog, Naboplanter, er delvist vokset ud af mit antropologiske feltarbejde hos naturvinbønderne. Jeg blev i løbet af min specialeskrivning vældig frustreret over den akademiske form og særlig over, at det akademiske sprog ikke selv påvirkes af de erfaringer, der bliver gjort. Så jeg gik tilbage til mine feltnoter, som jeg tænker som den mest sårbare og påvirkelige del af det antropologiske sprog, og lod bogen starte dér.
Umiddelbart er det at skrive et spørgsmål om at lade en pen glide hen over et stykke papir eller at lade fingrene bevæge sig hen over computerens tastatur. Men de fleste mennesker ved, at skrivning er meget mere end det. Det er præstation, det er blokering, det er himmelsk fryd, det er pligt og det kan være kontakt med dybe uransagelige følelser af skyld, skam og lyst.
Tine AndersenMag. art og sprogkonsulent, f. 1949. Fra forordet til 'Skrivningens Lyksaligheder' fra 1988 - en meget smuk bog om skriveproces og skriveteknik.
Men de, som undrer sig over, at også jeg kunne finde på at skrive sådan en bog, efter at der har været så mange andre historieskrivere, de bør først læse alle de andres skrifter og derefter min bog, og først derefter kan de få lov til at undre sig.
Flavius ArrianusRomersk officer, filosof og historiker (86-160) Citatet er fra forordet til hans bog om Alexander den Store
Det siges at det skulle være lettere at skrive, hvis man har noget på hjerte.
Sholem AschAmerikansk-jødisk forfatter (1880-1957) It has been said that writing comes more easily if you have something to say. Citeret i Writers on Writing af Jon Winokur, 1990 - kan nogen give en mere præcis reference?
A word after a word after a word is power.
Margaret AtwoodCanadisk forfatter, 1939-. Citatet er titlen på en dokumentarfilm om M. A. fra 2019 – et udsagn hun kommer med på et tidspunkt i filmen. Citatet er udlagt i en klumme af Kent Sanders i Daily Writer 14/10-2022 af samme navn: There is only one surefire way to accumulate power as a writer. Margaret Atwood, author of The Handmaid’s Tale, said it best: ‘A word after a word after a word is power.’ The meaning of the phrase is pretty obvious: when you put down one word after another, eventually you wind up with something you can share. And when you accumulate those words, and they become books, screenplays, speeches, or other types of shareable content, they can have more power than you can possibly imagine. So, let’s get out there today and put down not just one word, but a word after a word after a word.
En professionel skribent er en amatør, som ikke gav op.
Richard Bach Amerikansk forfatter f. 1936 (Jonathan Livingston Seagull m.m.). An old maxim says that a professional writer is an amateur who didn't quit. Fra 'A gift of Wings' (1974).
Fail. Fail again. Fail better.
Samuel Beckett (Irsk forfatter, 1906-89) Manipuleret citat. Originalformuleringen er fra hans næstsidste værk, novellen 'Worstward Ho!', og den lyder: All of old. Nothing else ever. Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.
Det tog mig femten år at opdage, at jeg ikke havde noget forfattertalent, men da var det for sent at holde op, for jeg var allerede berømt. Robert Benchley Amerikansk forfatter og humorist, 1889-1945. Fra essayet 'How to avoid writing': It took me fifteen years to discover that I had no talent for writing, but I couldn't give it up because by that time I was too famous.
Kunsten at kede består i at tage det hele med.
Hans BendixDansk maler og tegner (1898-1984) Citatet kan findes i flere af datteren Eva Bendix' erindringsbøger.
Træghed, inkompetence, status, magt, omkostninger og risiko er et formidabelt sæt motiver for at opretholde og gemme sig bag lovsprog. Deres modstandskraft bør ikke undervurderes. Det skal dog bemærkes, at disse motivationer mangler enhver intellektuelt eller socialt acceptabel begrundelse; de bygger på ren egeninteresse.
Robert W. BensonProfessor i jura ved Loyola Law School, det juridiske fakultet ved Loyola Marymount University, Los Angeles. Inertia, incompetence, status, power, cost, and risk are a formidable set of motivations to keep legalese. Their tenacity should not be underestimated. One observation must be made, however. These motivations lack any intellectually or socially acceptable rationale; they amount to assertions of naked self-interest. I: ’The End of Legalese. The Game is Over’, N.Y.U Review of Law and Social Change, Vol. 13 No.3 (1985) s.520-73 på side 571 som opsummering på en gennemgang af de 6 punkter. Artiklen som helhed (skrevet i klart engelsk og med 317 noter!) findes på nettet som pdf og er værd at læse.
Begrænsninger er altid udvidende.
Christoffer BerdalDansk teaterinstruktør (1967- ) For mig giver det god mening at sige: Nu bruger du en time på det her, før du går videre med noget andet. Begrænsninger er altid udvidende. Politiken søndag 31. marts 2013.
First, have something to say. Second, say it. Third, stop when you have said it. Fourth, give it a good title.
John Shaw BillingsAmerikansk læge og bibliotekar (1838-1913) Citeret i Johns Hopkins Historical Club: Special Meeting, May 26, 1913, In Memory of Dr. John Shaw Billings, Bulletin of the Johns Hopkins Hospital, Vol. 25, No. 282 (August 1914), p. 247.
We write both to express ourselves and to be heard by others, but first we have to learn how to tolerate ourselves as we work at our writing.
Joan BolkerKvindelige amerikanske akademikere taler nødigt om deres alder. Men Bolker er nulevende og grundlægger af skrivecenteret ved Harvard University. Citatet er fra forordet til hendes antologi 'The Writer's Home Companion', som jeg anbefaler varmt
You must stay drunk on writing so reality cannot destroy you.
Ray BradburyAmerikansk forfatter, 1920 -2012. Fra 'Zen in the Art of Writing'
Writing, for me, is akin to breathing. It is not something I plan or schedule; it’s something I just *do*. All the stories selected in this book seized on me at the strangest hour, compelling me to head for my typewriter and put them down on paper before they went away.
Ray BradburyAmerikansk forfatter, 1920 -2012. Fra 'Introduction to Bradbury Stories' (2003)
Hvis man ikke kan forklare, hvad man laver og hvorfor man laver det, til en hvilken som helst intelligent lægmand, så er det ensbetydende med, at man ikke har forstået det selv.
Allan Bromley1926-2005, canadisk-amerikansk fysiker, professor ved Yale University, videnskabelig rådgiver for præsident George H. W. Bush og mangeårig præsident for the American Physical Society. Citeret af direktøren for den amerikanske National Science Foundation Neal F. Lane i et interview i ’Scientific American’ 21/4 1997: As Allan Bromley, president of the American Physical Society, said on National Public Radio recently, 'If you can't explain what you are doing and why you are doing it to any intelligent layman, that really means you don't understand it yourself”.
Prøv engang at følge Deres frasers vandring skridt for skridt indtil det punkt, hvor de bliver legemliggjort. – Se Dem omkring, det hele har De sagt; det er en mimisk oversættelse af Deres floskler!
Georg BüchnerTysk forfatter, 1813-37. Fra skuespillet 'Dantons død', som foregår under den franske revolution: Geht einmal Euern Phrasen nach bis zu dem Punkt, wo sie verkörpert werden. – Blickt um Euch, das alles habt Ihr gesprochen; es ist eine mimische Übersetzung Eurer Worte. Scenen er det fængsel, hvor revolutionslederen Danton nu selv sidder og venter på sin dødsdom efter at være dømt af sine forhenværende kumpaner for ikke at være vidtgående nok. Replikken er rettet mod ham fra en uskyldig medfange.
Nej.
Morten BødskovMeget forhenværende justitsminister, 1970 -. Gentaget (uden seriøs begrundelse) talrige gange under debatten om den nye offentlighedslov maj-juni 2013.
Denne bog har indtil nu sørget for at holde muligheden åben for at den Læser der læser kan identificere sig med den Læser der bliver læst.
Italo CalvinoItaliensk forfatter, 1923-85. Fra romanen Hvis en vinterdag en rejsende (1979). Dansk udgave 1984 s. 128.
De fleste venter på at musen kommer forbi af sig selv. Det er totalt upålideligt. Jeg er nødt til at forfølge musen ved at lade som om jeg arbejder.
Nick CaveAustralsk sanger, sangskriver og forfatter, 1957-. Most people wait for the muse to turn up. That's terribly unreliable. I have to sit down and pursue the muse by attempting to work. Tilsyneladende opstrammet citat, baseret på udtalelser fra et eller flere TV-interviews, fx februar 2003.
Jeg skriver meget, og meget tit får jeg skrevet et par linjer der er særligt åbenbarende på en eller anden måde. Og så kommer der et par linjer til, og et par til, og hen ad vejen tager sangen over, og så er der pludselig ikke længere nogen måde at lave det om på.
Nick CaveAustralsk sanger, sangskriver og forfatter, 1957-. I write a lot, and very often I write a couple of lines that are particularly revealing in some kind of way. And then as a few more lines get added and a piece gets added, eventually the song pretty much takes over and you can't really find a way to change those things. Tilsyneladende opstrammet citat, baseret på udtalelser fra et eller flere TV-interviews, fx februar 2003.
“Inspiration” er et ord, der bliver brugt af dem der ikke rigtig får lavet noget. Jeg går ind på mit kontor hver dag og arbejder. Om jeg føler mig inspireret eller ej, det er ikke relevant.
Nick Cave Australsk sanger, sangskriver og forfatter, 1957-. Inspiration is a word used by people who aren't really doing anything. I go into my office every day that I'm in Brighton and work. Whether I feel like it or not is irrelevant. Tilsyneladende opstrammet citat, baseret på udtalelser fra et eller flere TV-interviews, fx februar 2003.
The following statement is true. The precedent statement was false.
George CarlinAmerikansk komiker, 1937-2008, bl.a. kendt for 'Seven Words You Can Never Say on Television'. Citatet er fra et interview i Dr. Demento Show 3/1 1982.
Begynd med begyndelsen og fortsæt, til du når slutningen. Dér standser du.
Lewis Carroll(Britisk forfatter, 1832-98. Citatet er fra 'Alice i Eventyrland': Begin with the beginning, the King said, and stop when you get to the end.)
“Når jeg bruger et ord”, sagde Klumpe-Dumpe i en temmelig fortrydelig tone, “så betyder det lige netop det jeg vælger at det skal betyde. Hverken mere eller mindre.” “Spørgsmålet er”, sagde Alice, “om du kan få ord til at betyde så mange forskellige ting.” “Spørgsmålet er”, sagde Klumpe-Dumpe, “hvem der skal bestemme. Det er det hele.”
Lewis Carroll(Britisk forfatter, 1832-98. Citatet er fra 'Through the looking-glass': I don't know what you mean by 'glory', Alice said. Humpty Dumpty smiled contemptuously. Of course you don't - till I tell you. I meant 'there's a nice knock-down argument for you!'. - But 'glory' doesn't mean 'a nice knock-down argument', Alice objected. - When I use a word, Humpty Dumpty said in a rather a scornful tone, it means just what I choose it to mean - neither more nor less. - The question is, said Alice, whether you can make words mean so many different things. - The question is, said Humpty Dumpty, which is to be master - that's all. Alice was too much puzzled to say anything, so after a minute Humpty Dumpty began again. They've a temper, some of them - particularly verbs, they're the proudest - adjectives you can do anything with, but not verbs - however, I can manage the whole lot! Impenetrability! That's what I say!
To simple regler. A) Du behøver ikke at skrive. B) Du kan ikke foretage dig noget andet. Resten kommer af sig selv.
Raymond ChandlerAmerikansk forfatter, 1888-1959. Citatet er taget ud af en større sammenhæng, som giver det en helt anden betydning. I et interview pr. brev, dateret 18/3 1949, skriver Chandler om det at skrive: The important thing is that there should be a space of time, say four hours a day at least, when a professional writer doesn't do anything but write. He doesn't have to write, and if he doesn't feel like it, he shouldn't try. He can look out of the window or stand on his head og writhe on the floor. But he is not to do any other positive thing, not write letters, glance at magazines, or write checks. Write or nothing. It's the same principle as keeping order in a school. If you make the pupils behave, they will learn something just to keep from being bored. I find it works. Two simple rules: A) You don't have to write. B) You can't do anything else. The rest comes of itself. The Raymond Chandler Papers: Selected Letters and Nonfiction 1909-1959
En god roman fortæller os sandheden om dens hovedperson. En dårlig roman fortæller os sandheden om dens forfatter.
G.K. ChestertonEngelsk forfatter, 1874-1936. There is no such thing on earth as an uninteresting subject; the only thing that can exist is an uninterested person. Citatet er fra 'Heretics' (1905).
På hele jorden er der ikke sådan noget som et uinteressant emne; det eneste, der kan findes, er en uinteresseret person.
G.K. ChestertonEngelsk forfatter, 1874-1936. There is no such thing on earth as an uninteresting subject; the only thing that can exist is an uninterested person. Citatet er fra 'Heretics' (1905).
Books aren’t written — they’re rewritten. It is one of the hardest things to accept, especially after the seventh rewrite hasn’t quite done it.
Michael CrichtonAmerikansk forfatter, 1942-2008. Alle citatsamlinger om at skrive har dette citat af Crichton; men ingen har kilden. Hvor sagde eller skrev han det?
VæmFaen sir jar sga sgrivve sårm a én æler anen sgide AKADEMIGGER komanderer mar tse – ? Jarsguda 60 nu, garmel, arbsløs år neslit. Nu gør jar ÅBRØR. Nu sgrivver jar ænli prasis sårm jar vel … Jarsgasgudaegge rate mar æfder nongen. Gør sguda sårm de paser mar.
Gustav Christiansen (alias Trøgger-Gåstar)Dansk typograf og digter, 1919-? Citatet er fra 'Degte på dænsg' (1982).
Fårlk sårm års
sgriver egge
følsårme degte
vorfaen sguvi ha de fra?
Gustav Christiansen (alias Trøgger-Gåstar)Dansk typograf og digter, 1919-? Citatet er fra 'Degte på dænsg' (1982).
jar
anerkæner
kon én énsde kriterjum
får de dænsge språ
de brusværdien
ka lortet brues tse nåed
tse komnigasjon
frexembel
årse når de rajner år blæser fra øst
vinsdyrke 7 – ?
Gustav Christiansen (alias Trøgger-Gåstar)Dansk typograf og digter, 1919-? Citatet er fra 'Degte på dænsg' (1982).
Den store samtalen må bevares. Det gjør vi best ved å bygge ned skiller mellom folk og ved å bevare respekten for dagliglivets små ord.
Nils ChristieNorsk sociolog og kriminolog, 1928-2015 . Også forfatter til flere gode værker om kommunikation, sidst og bedst 'Små ord for store spørsmål' (2009). Alle Christie-citater her er fra den bog.
Å forme ord eller tegn, sende dem fra seg, – og så kanskje få svar tilbake som sier noe mer, det er storslagen virksomhed.”
Nils ChristieNorsk sociolog og kriminolog, 1928-2015. Også forfatter til flere gode værker om kommunikation, sidst og bedst 'Små ord for store spørsmål' (2009). Alle Christie-citater her er fra den bog.
Handling er språk. Ord er specialtilfelle av handling.
Nils ChristieNorsk sociolog og kriminolog, 1928-2015. Også forfatter til flere gode værker om kommunikation, sidst og bedst 'Små ord for store spørsmål' (2009). Alle Christie-citater her er fra den bog.
Den første forudsætning for at kunne skrive er at ville. Den anden er at lære.
Nils ChristieNorsk sociolog og kriminolog, 1928-2015. Også forfatter til flere gode værker om kommunikation, sidst og bedst 'Små ord for store spørsmål' (2009). Alle Christie-citater her er fra den bog.
Broadly speaking, short words are best, and the old words, when short, are best of all.
Winston ChurchillBritisk politiker (1874-1965). Fra en tale 2. november 1949, da han modtog The London Times Literary Award.
History will be kind to me for I intend to write it.
Winston ChurchillBritisk politiker (1874-1965). Populariseret udgave af et citat fra en tale i Underhuset 23. januar 1948: For my part, I consider that it will be found much better by all Parties to leave the past to history, especially as I propose to write that history.
The length of this document defends it well against the risk of its being read.
Winston ChurchillBritisk politiker (1874-1965). Citatet findes i mange citatsamlinger, men uden nærmere kildeangivelse. Kender nogen tid og sted for udtalelsen?
Kun konger, redaktører og folk med bændelorm har ret til at bruge det redaktionelle ”vi”.
Roscoe Conklin (fejlagtigt tilskrevet Mark Twain)Amerikansk politiker, 1829-88. ... Roscoe Conkling, who served as senator from New York after the Civil War. In 1877, Conkling objected to how the new president, Rutherford B. Hayes, overused the word we, and The St. Louis Globe-Democrat reported his rejoinder: “Yes, I have noticed there are three classes of people who always say ‘we’ instead of ‘I.’ They are emperors, editors and men with a tapeworm. Ben Zimmer i: 'We', New York Time Magazine 10. oktober 2010.
The beautiful part of writing is that you don’t have to get it right the first time, unlike, say, a brain surgeon.
Robert Cormier(Amerikansk forfatter, 1925-2000) Citatet findes i et utal af citatsamlinger, men altid uden belæg. Det er formodentlig fra et interview - ved nogen, hvor og hvornår?
Enhver idiot kan få en god idé. Dét, det i længden drejer sig om, det er, hvor mange timer man har tænkt sig at sidde krummet sammen, svedende over sit skrivebord.
Robert Crumb (cit. Dan Turèll)(Amerikansk undergrunds-tegneserietegner, 1943- ) Let opstrammet. Originalstedet lyder i Dan Turells oversættelse sådan: Enhver kan få en god idé, forstår du. Det er ikke dét der tæller. Dét der tæller når det kommer til stykket, det er hvor meget du har tænkt dig at sidde og svede over den skide tegning, hvor mange år af dit liv du har tænkt dig at sidde krummet over tegnebrættet ... I R. Crumb og hans vidunderlige verden, Ekstra Bladet 3.+5. januar 1976, optrykt i Media-Montager Greatest Hits, udgivet 2002.
Editing/rewriting: The process whereby one organizes and improves something one has already written so that someone else can understand it.
Patricia Cumming(Amerikansk digter og skrivelærer, født 1951) Cumming er meget lidt kendt og citeret, og jeg kan ikke huske, hvor jeg har citatet fra - måske fra Donald Murrays bog 'The Craft of Revision'? Men det er for godt til ikke at være med på listen!
Jeg har fundet det at have en stil meget begrænsende. Al improvisation og komposition (som er frossen improvisation) bruger og genbruger et vist antal klichéer. I et forsøg på at undgå at være “klichéagtig” har jeg undgået at blive defineret af en stil. For til sidst begynder alle komponister og forfattere at gentage sig selv.
Matthew de Lacey DavidsonPianist og komponist, født i Toronto 1964: 'I have found having a style very limiting. All improvisation and composition (which is frozen improvisation) uses and re-uses a certain number of clichés. In an effort to avoid being 'clichéic', I have avoided being defined by a style. Eventually, all composers and writers start to repeat themselves.' I: 'Catching up with Matthew Davidson', Syncopated Times 30. juni 2021.
Det store problem med den sproglige udvikling, vi ser i øjeblikket, er i virkeligheden, at den vanskeliggør samværet mellem mennesker. Ved at bruge ord, som man kun kender betydningen af, hvis man selv kommer fra den samme verden, lukker sproggruppen sig om sig selv og trækker på den måde nogle grænser i samfundet, som er inderligt unødvendige. De tjener intet andet formål end at vise, at visse mennesker føler sig bedst tilpas, hvis de tror, de er lidt mere end andre.
Ole Davidsen(Lektor ved Handelshøjskolen i Århus) Citatet er fra Sprogets pseudoverden, Magisterbladet nr. 4, 2004.
Writing is like jazz. It can be learned, but it can’t be taught.
Paul Desmond(Amerikansk jazz-saxophonist, 1924-77) Citatet findes mange steder, men altid uden præcis kildeangivelse. Ved nogen, hvor det er fra?
Prisen for klarhed er selvfølgelig, at jo klarere sproget er i et dokument, jo mere åbenlyse bliver de substantielle svagheder. For de dovne og sløve kan den pris blive for høj.
Reed DickersonAmerikansk jurist, 1909-91. Professor of Law, Indiana University og kendt som ’ a noted authority on legal writing and statutory interpretation/construction, Forfatter til talrige bøger, bl.a. ’Basic Steps of Drafting- Substance and Style : How to Write A Law’. I: 31 Notre Dame Law Review 14 (1955). The price of clarity, of course, is that the clearer the document the more obvious its substantive deficiencies. For the lazy or dull, this price may be too high. Citatet er ... fra en af hans bøger. Eller en forelæsning.
Hvis du har brug for at tage et år fri for at skrive en bog, er du nødt til at tage det år; ellers vil året tage dig i håret og slæbe dig afsted mod din grav. (…) Du er nødt til at tage dit valg. Du kan gøre rent i dit hus, og når Sankt Peter spørger dig, hvad du har brugt dit liv til, kan du sige: Jeg gjorde rent i mit hus, jeg bagte boller …
Annie Dillard(Amerikansk forfatter og Pulitzer-prisvinder, 1945- ) I don't do housework. Life is too short and I'm too much of a Puritan. If you want to take a year off to write a book, you have to take that year, or the year will take you by the hair and pull you toward the grave. … I let almost all of my indoor plants die from neglect while I was writing the book. There are all kinds of ways to live. You can take your choice. You can keep a tidy house, and when St. Peter asks you what you did with your life, you can say, I kept a tidy house, I made my own cheese balls, said Annie Dillard (from 'Shoptalk: Learning to Write With Writers' by Donald Murray (1990))
PowerPoint doesn’t make you dumb. But it very quickly exposes the dumbness that is already there.
James Drogan(Amerikansk managementkonsulent) skrevet 16. december 2003 på en intern blog i Fast Company i en kommentar til Edward Tuftes artikel 'Is PowerPoint Evil?' og derfra spredt ud i blogosfæren.
Å velge ett perspektiv kan synliggjøre noe, men samtidig skjule noe annet. Å velge et perspektiv og holde ensidig fast ved dette, kan lett innebære å gjøre seg blind for andre aspekter ved kommunikasjon enn de akkurat dette perspektivet synliggjør. Å gjøre seg kjent med flere perspektiver er å åpne muligheten for å veksle mellom disse og anlegge det eller de perspektivene som best kan belyse den situasjonen man står ovenfor.
Hilde og Tom EideHilde Eide, 1953-, professor i klinisk kommunikation og sundhedsvejledning, og Tom Eide, 1951-, professor i ledelse. I Eide og Eide: 'Kommunikasjon i relasjoner', Gyldendal 2007.
Hvis du ikke kan forklare det enkelt, har du ikke forstået det godt nok.
Albert Einstein(Schweizisk-amerikansk fysiker, 1879-1955) Dette har Einstein aldrig sagt - i hvert fald ikke formuleret på den måde. Ronald Clarks Einstein-biografi Einstein: His Life and Times skriver om en samtale mellem Einstein og den franske fysiker Louis de Broglie (1892-1987): To de Broglie, Einstein revealed an instinctive reason for his inability to accept the purely statistical interpretation of wave mechanics. It was a reason which linked him with Rutherford (newzealandsk kernefysiker, 1871-1937), who used to state that 'it should be possible to explain the laws of physics to a barmaid'. Einstein, having a final discussion with de Broglie on the platform of the Gare du Nord in Paris, whence they had traveled from Brussels to attend the Fresnel centenary celebrations, said that 'all physical theories, their mathematical expressions apart ought to lend themselves to so simple a description that even a child could understand them' .
Hvis man ikke kan finde det, er det der ikke.
Bryan Eisenberg(Amerikansk forfatter og tekstforfatter) Artiklen 'Content, Copy, Language, and Prepurchase Behavior' på Clickz.com 13. februar 2004, senere også i hans bog 'Call to Action' (2005).
How long should copy be? There’s an old advertising expression from the ’50s that is hardly politically correct but certainly makes the point. Copy should be as long as a women’s skirt: long enough to cover the essentials but short enough to keep it interesting.
Bryan Eisenberg(Amerikansk forfatter og tekstforfatter) Artiklen 'Content, Copy, Language, and Prepurchase Behavior' på Clickz.com 13. februar 2004, senere også i hans bog 'Call to Action' (2005).
Jeg skriver aldrig ud fra et program eller fordi jeg har et budskab, jeg vil have ud. At skrive er for mig at undersøge og komme det, jeg vil vide, så nær som muligt. Og naturligvis give det videre, hvis det lykkes mig at finde ud af det, jeg undrer mig over.
Kerstin Ekman(Svensk forfatter, 1933-.) Citatet er fra 'Kerstin Ekman stiller skarpt på skæbnen i at være født med en revne mellem benene' (Politiken, 30. januar 2022).
Any passage that is not clear enough to be understood through listening is not really clear enough, even if it can be understood off the page.
Peter Elbow(Amerikansk professor og forfatter til en lang række bøger om skriveteknik) Citatet er fra 'Writing with Power' (1998).
We love presentations. What else changes the world in such quantifiable terms? You get up, you present, and people either do what you want or they don’t. It’s electrifying!
Ethos3(Kommunikationsbureau i Nashville, Tennessee) Citatet er fra firmapræsentationen på deres hjemmeside. Her er den i fuld amerikansk gloriøs udstrækning: Why Ethos3? Because w're just that into you. Never before in the history of mankind have this many talented and creative professionals shared a simple trait: the ability to survive vicariously on applause for other people. We love seeing our clients win big. When they do, we can go weeks without food or water. But we're not just in it for the low grocery bills. We're here because we love presentations. What else changes the world in such quantifiable terms? You get up, you present, and people either do what you want or they don't. It's electrifying. Bare for meget? Eller, som Mae West sagde: Sometimes, too much of a good thing is even better? Vælg selv!
Ord. Med dem kan man sætte ting sammen og skille dem ad igen som det passer en.
Elena Ferrante(Italiensk forfatter, født i Napoli ca. 1965 (man taler åbenbart stadig ikke om en dames alder). Fra 'Historien om et nyt navn', udgivet på dansk 2014.
Jeg har ofte grint af anmeldere, der siger, at jeg har en let pen. Det kan da godt være – men at have en let pen er frygteligt svært. Det er betydeligt lettere at skrive som en litteraturforsker: lange, indviklede sætninger, symbolladet, fortænkt.
Peter H. Fogtdal(Forfatter, født 1956) Fra 'Poetik for pindsvin', bidrag til antologien 'Skriv, din satan!' (2004)
I øvrigt følger det af god forvaltningsskik at man ikke blot skal skrive høfligt og korrekt til borgerne, men at det også er forvaltningens pligt at bestræbe sig på at skrive i et enkelt og forståeligt sprog, så vidt muligt tilpasset adressatens forudsætninger.
Folketingets OmbudsmandCitatet er taget ud af en større sammenhæng: 'Et andet eksempel i denne gruppe er reglerne om at adfærden over for borgeren skal være høflig og hensynsfuld. Det gælder også tonen og stilen i de breve myndighederne skriver til borgerne. Det er nedladende og i strid med god forvaltningsskik f.eks. at skrive: 'Således foranlediget skal man herved søge at gøre det forståeligt for Dem' (…) 'uden i øvrigt at vurdere Deres juridiske lægmandsbetragtninger nærmere, bemærkes det' (…) (Folketingets Ombudsmands beretning for 1990, s. 162). I øvrigt følger det af god forvaltningsskik at man ikke blot skal skrive høfligt og korrekt til borgerne, men at det også er forvaltningens pligt at bestræbe sig på at skrive i et enkelt og forståeligt sprog, så vidt muligt tilpasset adressatens forudsætninger.' – Fra Ombudsmanden.dk: God forvaltningsskik – om god opførsel i forvaltningen.
Imagine “War & Peace” as a pamphlet. Would that make it more powerful? Some subjects just demand ‘long,’ others demand ‘short’.
John FordAmerikansk filminstruktør, 1894-1973. Citatet stammer formodentlig fra et interview - ved nogen noget?
Vor tids store vækkelse handler i praksis ikke først og fremmest om at skabe frihed for de udvalgte grupper […]. Nej, det handler mere end noget andet om at begrænse nogle andre. Eksempelvis ved at tvinge små mindretals særlige sproglige normer, omgangsformer og tankemønstre ned over de mange. Sproglig akrobatik og selvcensur er nu mainstream.
Lone Frank(Dansk neurolog og videnskabssjournalist, 1966-.). Oprindeligt i Weekendavisen - her citeret efter Sune Gylling Æbelø: 'Den hysteriske woke-revelution', Politiken 8. januar 2022.
I have this heartfelt theory that people hate ads. Ads interrupt TV programs and bulk out newspapers and mags and are generally a waste of perfectly good trees. So I try to avoid writing “ads.” Or at least I try to make my stuff look different, so that it doesn’t scream off the page, “Hi! I’m an ad! Ignore me!”
Neil French(Engelsk marketingdirektør) Citeret for udtalelsen i Nick Usbornes bog Net Words (2002)
Man kan ikke forlange, at nogen skal forstå eller blot nogenlunde tålmodigt høre på en samtale, hvor der benyttes andre ord end dem, der er fælles for alle danske.
Emma Gad(Dansk forfatter, 1852-1921) Fra etikettebogen 'Man skal aldrig : Oversigt over de almindeligste Fejl og Misgreb i Omgang og Sprog' (1886). Bogen, der er hendes første bog om emnet, er en fri oversættelse af den engelske Don't (forfatter?).
Der er ingen økonomiske love, der ikke kan formuleres i klart sprog.
John Kenneth GalbraithCanadisk-amerikansk økonom og forfatter, 1908-2006. Bearbejdet og forkortet version – her er originalen: I write with two things in mind. I want to be right with my fellow economists. After all, I've made my life as a professional economist, so I'm careful that my economics is as it should be. But I have long felt that there's no economic proposition that can't be stated in clear, accessible language. So I try to be right with my fellow economists, but I try to have an audience of any interested, intelligent person. Fra interview i programmet ’Booknotes’ på C-SPAN 1994.
Der er dage, hvor resultatet af mit skrivearbejde er så elendigt, at jeg må skrive det om ikke mindre end fem gange. På den anden side er der også de dage, hvor jeg virkelig er inspireret, og hvor jeg kan nøjes med at revidere teksterne fire gange.
John Kenneth GalbraithJohn Kenneth Galbraith (1908-2006, canadisk-amerikansk økonom og forfatter): Fra 'Writing, Typing and Economics', The Atlantic, marts 1978. Citatet er trukket ud fra en lidt større og meget charmerende sammenhæng: In my own case there are days when the result is so bad that no fewer than five revisions are required. However, when I'm greatly inspired, only four revisions are needed before, as I've often said, I put in that note of spontaneity which even my meanest critics concede. My advice to those eager students in California would be, 'Do not wait for the golden moment. It may well be worse.' I would also warn against the flocking tendency of writers and its use as a cover for idleness. It helps greatly in the avoidance of work to be in the company of others who are also waiting for the golden moment. The best place to write is by yourself, because writing becomes an escape from the terrible boredom of your own personality.
So eine Arbeit wird eigentlich nie fertig, man muss sie für fertig halten, wenn man nach Zeit und Umständen das Mögliche getan hat.
Johann Wolfgang v. Goethe(Tysk forfatter, lyriker, naturforsker og jurist, 1749-1832.) Fra 'Italienische Reise', 2. del (1787).
Mens du skriver, lærer du hvordan. Du kan have tillid til, at du efterhånden erhverver den teknik og dygtighed, du behøver.
Natalie Goldberg(Amerikansk forfatter og skrivetræner, 1948- ) Fra 'Zen og kunsten at skrive' (da. udg. 1999), originaltitel 'Writing Down the Bones' (1986).
Vi lærer ved at skrive. Så enkelt er det. Vi lærer ikke ved at gå uden for os selv til autoriteter, som vi tror ved noget om det.
Natalie Goldberg(Amerikansk forfatter og skrivetræner, 1948- ) Fra 'Zen og kunsten at skrive' (da. udg. 1999), originaltitel 'Writing Down the Bones' (1986).
Det frygtelige ved skolen er, at den tager børn, som fra naturens hånd er digtere og historieskrivere, og får dem til at læse litteratur for så at skulle træde tilbage fra den og tale ‘om’ den.
Natalie Goldberg(Amerikansk forfatter og skrivetræner, 1948- ) Fra 'Zen og kunsten at skrive' (da. udg. 1999), originaltitel 'Writing Down the Bones' (1986).
If you want to write, you have to just shut up, pick up a pen, and do it. I’m sorry there are no true excuses. Shut up and write.
Natalie Goldberg(Amerikansk forfatter og skrivetræner, 1948- ) Et sidste citat af Goldberg, denne gang fra bogens originaludgave 'Writing Down the Bones' (1986).
Do you edit WHILE you write? This is like trying to wash the dishes while you’re still eating dinner!
Daphne Gray-Grant(Canadisk journalist, forfatter og skrivetræner) Tweet fra februar 2012. Men det er ikke blevet mindre rigtigt siden!
It’s a fatal mistake to think that being right is more important than being understood.
Daphne Gray-Grant(Canadisk journalist, forfatter og skrivetræner) Fra nyhedsbrevet 'PowerWriting' en gang før april 2008.
Writing does not depend on talent. (Read that again. Maybe say it out loud.) It depends on hard work and determination.
Daphne Gray-Grant(Canadisk journalist, forfatter og skrivetræner) Fra artiklen 'Extreme Writing', PublicationCoach.com marts 2007
The main difficulty with writing is that no one ever taught you how to do it. At school – whether high school or college – it was sink or swim. You cranked your essays, hating every steps along the way. Sure, teachers graded your work, putting little red marks all over it to correct spelling and grammar mistakes. But did they ever tell you how to write? Not likely.
Daphne Gray-Grant(Canadisk journalist, forfatter og skrivetræner) Fra hendes bog '8½ Steps to Writing Faster, Better' (2008)
Der er i Særdeleshed den Vanskelighed ved Citater, fundne paa Internettet, fra mine Prædikener og historiske Skrifter, at de ofte ere aldeles forfalskede og corrupte.
N.F.S.Grundtvig(1783-1872, dansk præst, digter og filosof) Citatet er udokumenteret - kan nogen fortælle, hvilket af hans skrifter det stammer fra?
The writer cannot do it alone. The unread story is not a story; it is little black marks on wood pulp. The reader, reading it, makes it live: a live thing, a story.
Ursula Le Guin(1929-2018, amerikansk fantasy- og sf-forfatter) Citatet er fra Where do you get your ideas from? fra hendes essaysamling Dancing at the Edge of the World (1997)
Journalister skal skynde sig ad helvede til med at fortælle ingenting. Om og om igen. Deres præstation er selve det at udkomme, rubbe neglene, at nå frem, at åbne munden og fatte pennen, at stå på stedet. Og så kommer unøjagtighederne, så kommer sproget til kort, så kommer overspringsformidlingen, og man sidder derhjemme foran skærmen med et tomt blik og en mærkelig fornemmelse af, at man ikke er gået glip af noget.
Jens Gaardbo(1956 - ) Tidligere bl.a. TV-vært på TV2, nu selvstændig kommunikationskonsulent. Citatet er fra et interview i Berlingske Tidende maj 2008
Selv for en fysiker vil beskrivelsen i klart sprog være et kriterium for den grad af forståelse, der er nået.
Werner HeisenbergTysk fysiker, 1901-76. Nobelprisen i fysik 1932. The physicist may be satisfied when he has the mathematical scheme and knows how to use for the interpretation of the experiments. But he has to speak about his results also to non-physicists who will not be satisfied unless some explanation is given in plain language. Even for the physicist the description in plain language will be the criterion of the degree of understanding that has been reached. I ’Physics and Philosophy’ 1958 (Lectures delivered at University of St. Andrews, Scotland, Winter 1955-56).
Det er ingen kunst at koge en suppe, når man har overflod af kød, urter og rødder. Men at koge suppe på en pølsepind, det kræver en snedig kok!
Ludvig HolbergDansk forfatter og filosof, 1684-1754. Ingen Materie er tilsyne saa fattig, at den jo ved en habil Skribents Fliid kand blive riig; Thi Skribentens Capacitet er som en Giødning, hvorved alting kan giøres fædt og frugtbart; og bestaaer en Autors Ære deri, at hand kan udføre udi store Volumina, hvad som andre holde ikkun at være Materie til et eeneste Blad. Det er ingen Konst at koge Suppe, naar man haver Overflod af Kiød, Urter og Rødder; men at koge Suppe paa en Pølse-Pind, det er en Mester-Stykke som ikke kand giøres, uden af en habile spansk Kok. Fra Epistel 151, hvor Holberg lader sarkasmen flyde over de forfattere i samtiden, der skrev omfattende værker om ligegyldigheder.
Man kan ikke underkende et skrift, hvor emnet er behandlet grundigt i en naturlig og simpel stil. De sprogligt mest pyntede skrifter er ikke de solideste. Der er middelmådige skribenter, der betjener sig af sproglig pynt for at give stoffet en vægt, det ikke har, ligesom uduelige mennesker klæder sig ud for at se ud af mere, end de er.
Ludvig HolbergDansk forfatter og filosof, 1684-1754. Intet Menneske kand vrage et Skrift, hvor Materien er grundigen udført udi en naturlig og simpel Stiil. De pynteligste Skrifter ere ikke de solideste. Det synes, at triviale Skribentere betiene sig af udvortes Prydelser og Broderier for at give Materien en Anseelse, den i sig selv ikke haver, ligesom uduelige og foragtelige Mennesker af Nødvendighed svøbe sig udi galonerede Klæder, for at ansees for det, som de ikke ere. Fra Epistel 112 om ’Oversættelse af zirlige Talemaader’.
Det er ikke ved ligegyldige skriverier, man skaffer sig uvenner – det er ved gode. Og derfor er skarp kritik og forfølgelse ofte et udtryk for en bogs kvaliteter.
Ludvig HolbergDansk forfatter og filosof, 1684-1754. Jo bedre han skriver, jo større Misundelse og Had bliver han underkastet. Thi det er ikke ved triviale Skrifter man giør sig Fiender, men ved gode; og ere derfor haarde og bittre Critiqver, Beskyldninger og Forfølgelser gemeenligen et Bevis paa et Skrifts Godhed. Fra 'Moralske Tanker' Bog 1, Epigram 27.
Jeg har ofte anbefalet frihed til at skrive og anset de offentlige censorer som bånd og lænker for den lærde verden. Jeg har kun frarådet skrivefrihed for dem, der endnu ikke har nået en moden alder. Jeg siger som David: Lad dem blive i Jeriko, til de har fået skæg.
Ludvig HolbergDansk forfatter og filosof, 1684-1754. Jeg haver ofte recommenderet Friehed i at skrive, og anseet de publiqve Censurer som Baand og Lænker for den Lærde Verden. Jeg haver alleene holdet for, at Skrive-Friehed ikke burde tillades uden dem, der have naaet en moed Alder; og er jeg der udi bleven bestyrket, efterdi jeg paa nogen Tiid haver seet unge Personer, førend de have faaet Skiæg paa Hagen, at føre Pennen i de delicateste Materier saavel politiske som moralske. Det er om saadanne, som man bør sige med David:Lader dem blive i Jericho, indtil deres Skiægge voxe. I Epistel 395 om 'Skrivefrihed over en vis Alder'.
Nogle kan få sagt det samme på et par linjer, som andre bruger flere sider på – fuldstændig som en times god søvn kan give lige så meget hvile som fire timers urolig slummer.
Ludvig HolbergDansk forfatter og filosof, 1684-1753. Jeg fik udi min Ungdom engang Tiltale af en Præst, efterdi en Prædiken, som jeg holdt for ham, havde kun varet et Qvarteer. Men jeg meenede, at, naar Tautologier og u-nødige Repetitioner bleve borttagne af hans Taler, vi prædikede lige længe. Thi, ligesom en Times god Søvn er lige saa kraftig, som 4 Timers Slummer; Saa kand en med faae Linier betyde det samme, som andre med heele Ark. I Epistel 85.
Når en forfatter tilpasser sin stil til samtidens smag, kan man ikke beskylde ham for at ødelægge sproget. Så skal man jo først vurdere, om den ene tid har en bedre “smag” end den anden.
Ludvig HolbergDansk forfatter og filosof, 1684-1754. Naar en Skribent indretter sin Stiil og Skrivemaade efter den Tids Smag, hvorudi han lever, kand han just derfor ikke siges at have fordærvet Sproget: thi det Spørgsmaal maa først afgiøres, hvilken Alder haver haft best Smag. At Menander ikke haver ført sadan Stiil, som Aristophanes, og Demetrius Phaleræus som Demosthenes, rejser sig heller af Tidernes Politesse end fordærvelse. I Epistel 233.
Da brevet repræsenterer den skrivendes personlighed, må han også finde sig i at bedømmes derefter.
H.P.HolstHans Peter Holst, 1811-1893, digter, professor h.c., teraterinstruktør m.v. 'Brev-, Comptoir- og Formularbog med tilhörende Anhang', her citeret efter 'Tredie, forøgede og aldeles omarbeidede Oplag' fra 1860.
I do not choose the right word. I get rid of the wrong one.
A.E. HousmanAlfred Edward Housman (1859-1936), engelsk digter og forsker i klassisk litteratur. Citatet findes i mange citatsamlinger, men aldrig med præcis kildeangivelse. Ved nogen hvor osv.?
Det almindelige juridiske sprog er ikke et resultat af nødvendighed, præcedens, konvention eller økonomi, men af dovenskab, forvirring, hastværk, fejhed, uvidenhed, forsømmelse og kulturel fattigdom.
Lynn N. HughesLynn Nettelton Hughes, amerikansk dommer, 1941-. Dommer ved U.S. District Court, South Texas. The common language of the law is not the product of necessity, precedent, convention, or economy, but it is the product of sloth, confusion, hurry, cowardice, ignorance, neglect, and cultural poverty. I artiklen ’Lawyers Should Use Plain Language!’ af Carol Bast, Florida Bar Journal oktober 1995.
Der er dage, hvor ord bliver for små. Hvor ens øjne er større end ens mund. Hvor lyden af fly over hovedet, synet af skyer, der stiger til himmels som en sort kegle, og lugten … lugten af brand, af det øjeblik, hvor et bål er allermest fortærende, synes næsten for overvældende til at formidle. For betvingende. Men ord er, hvad vi arbejder med, og ord må nu gøre arbejdet.
Poul HøiJournalist, født 1964. Citatet indleder hans berømte reportage i Berlingske Tidende 12/9 2001 om angrebet på World Trade Center.
Jeg betragter det litterære eksperiment som en varig tilstand.
Per HøjholtDigter, 1928-2004. Tillempet af: Jeg betragter eksperimentet som en varig tilstand. Folk forestiller sig altid, at man først øver sig længe og kalder det eksperimenter, og derefter finder man sig selv. Op i røven. Man finder sgu ikke sig selv. Man kan være uheldig og snuble over nogen, man tror er sig selv, eller vedtage, at nogen er sig selv, og så kan man bruge resten af tiden til at sætte prikker over sine egne i’er. Det gider jeg fandeme ikke. Citeret af Carsten Andersen i klummen 'Efter Bogen', Politiken 34. juni 2023.
Half my life is an act of revision.
John IrvingTooltip content
I Danmark er tavshed ikke en hæmsko, men et bevidst valg. Størstedelen af befolkningen har afgivet et frivilligt tavshedsløfte og har det fint med at leve op til det løfte.
Carsten JensenForfatter og journalist, 1952 -. Sagt ved modtagelsen af Olof-Palme-Prisen i januar 2010. Her citeret efter Politikens kronik af 19/2-2010, 'Åbent brev til det danske folk', af Mustafa Can.
Det, som er skrevet uden besvær, læses som regel uden fornøjelse.
Samuel JohnsonSamuel Johnson (1709-1784), engelsk digter og kritiker: What is written without effort is in general read without pleasure. 'The Samuel Johnson Sound Bite Page' oplyser om citatet: 'Quoted in Seward's Biographiana, found in Johnsonian Miscellanies, edited by G.B. Hill'.
Ved den sproglige udformning af love og andre retsforskrifter må man have for øje, at enhver, som teksten henvender sig til, let skal kunne læse og forstå den. Formen skal være enkel og præcis og sætningerne korte og klare.
JustitsministerietIndledning til 'Vejledning nr. 224 af 15. oktober 1969 om sproget i love og andre retsforskrifter'. Vejledningen er stadig gældende. Hallo, derude: Vejledningen er stadig gældende!!
De sure gamle mænd brokker sig over, at de unge siger bedte i datid af at bede. Vore dages sure gamle mænd gør sig imidlertid ikke klart, at tidligere tiders sure gamle mænd var lige så fornærmede over, at de unge sagde gravede og ikke grov. Vore dages sure gamle mænd er forrige generations trusler mod kulturen og nationens overleven.
Jens Normann Jørgensen(Dr. phil. professor ved Kbh. Universitet, 1951-2013. Citatet er så vidt jeg (og han selv, for jeg spurgte ham) kan se ikke direkte fra hans og Pia Quists bog Unges Sprog, men det kunne godt være det. Formodentlig er det fra et avisinterview i anledning af udgivelsen.
Hvad angår religiøse grupper og respekt for religion, behøver man ikke at tage nogen form for hensyn. En, der føler sig krænket i sine religiøse overbevisninger på grund af en bog, kan jo bare lade være med at læse bogen.
Daniel Kehlmann(Tysk forfatter, 1975-. Citatet er fra det store interview 'Daniel Kehlmanns djævlepagt' om hans roman Lysspil, Information 1. marts 2024.
The purpose of language is to be understood.
Garrison Keillor(Amerikansk forfatter, humorist og radiovært, f. 1942. Citatet er fra hans radioshow 'A Prairie Home Companion' på Minnesota Public Radio (spørg mig ikke, hvordan jeg kom til at høre det ...) og formodentlig ikke hans eget. Ved nogen, hvem der er den oprindelige formulør af dette hyppigt udtalte visdomsord?
Who are you, my readers? Singular really. For you can only read this on your own, one person and a book, I can only address one of you at a time, only one of you at a time can let me in.
Thomas E. Kennedy(Amerikansk-dansk forfatter, f. New York 1944, bosat I Kbh. Citatet er fra 'Kerrigans's Copenhagen' (2002), bd. 1 i hans 'Copenhagen Quartet'.
Just slap anything on when you see a blank page staring at you like some imbecile. You don’t know how paralyzing that is, that stare of a blank page which says to the writer you can’t do a thing. The page has an idiotic stare and mesmerizes the writers so much, that they turn into idiots themselves. Many writers are afraid in front of the blank page, but the blank page is afraid of the real, passionate writer who dares and who has broken the spell of “you can’t” once and for all.
Vincent van Gogh / Thomas E. Kennedy(Amerikansk-dansk forfatter, f. New York 1944, bosat I Kbh. Citatet er fra 'Kerrigans's Copenhagen' (2002), bd. 1 i hans 'Copenhagen Quartet'. Fortælleren citerer her van Gogh for en tilsvarende udtalelse om det tomme lærred.
Der er intet, der i den Grad fordærver Haanden og Hjertet som Staalpennen. Hvorledes vil vel et Kjærlighedsbrev blive, der skal skrives med Staal?
Søren Kierkegaard(Fra 'Striden mellem den gamle og den nye Sæbekielder' (1838), en ikke fuldført komedie.
Hvis du ikke har tid til at læse, så har du heller ikke tiden – eller værktøjet – til at skrive. Så enkelt er det.
Stephen KingAmerikansk forfatter, 1947 -. Fra erindrings- og vejledningsbogen 'Om at skrive' side 127.
When it comes to the reading part of it, there’s a magic moment, a really magic moment — if you read enough, it will always come to you if you want to be a writer — where you put down some book and say, ‘This really SUCKS. I could do better than THIS. And this got PUBLISHED.’
Stephen KingAmerikansk forfatter, 1947 -. Fra foredrag på Yale University 2003. Se link til video i link-listen.
Man kan nærme sig det at skrive med nervøsitet, spænding, håb eller endog fortvivlelse – fornemmelsen af, at man aldrig helt kan sætte det på papiret, som er i ens hjerne og hjerte. Man kan give sig i kast med det med knyttede næver og sammenknebne øjne, parat til at gå lige på og hårdt. Man kan gå i gang, fordi man ønsker, at en pige skal gifte sig med en, eller fordi man ønsker at lave om på verdenen. Grib det an på en hvilken som helst måde bortset fra skødesløst. Lad mig sige det igen: Du må aldrig nærme dig den blanke side skødesløst.”
Stephen KingAmerikansk forfatter, 1947 -. Fra erindrings- og vejledningsbogen 'Om at skrive' side 66. På originalsproget er det ren poesi: You can approach the act of writing with nervousness, excitement, hopefulness, or even despair - the sense that you can never completely put on the page what's in your mind and heart. You can come to the act with your fists clenched and your eyes narrowed, ready to kick ass and take down names. You can come to it because you want a girl to marry you or because you want to change the world. Come to it any way but lightly. Let me say it again: you must not come lightly to the blank page. 'On Writing: A Memoir of the Craft', 2000)
I et interview spurgte en radiovært mig, hvordan jeg skrev. Da jeg svarede “et ord ad gangen”, anede han tilsyneladende ikke, hvad han skulle sige. Jeg tror, at han prøvede at finde ud af, om det var min spøg. Det var det ikke. I virkeligheden er det altid så enkelt.
Stephen KingAmerikansk forfatter, 1947 -. Fra erindrings- og vejledningsbogen 'Om at skrive' side 135.
Det værste ved Corona-pandemien har været den journalistiske dækning.
Esben KjærCand.scient.pol. og journalist, studievært. I 'Bagklog', DR P1 10. juli 2021.
Der er mange, der kan skrive lejlighedssange – og cirka dobbelt så mange, der gør det.
Bent KjærsgårdDansk journalist. Fra klummen 'En bajer, en snaps og en sildemad', Holbæk Amts Venstreblad 6. juni 2011.
Klarhed og forsimpling er ikke det samme. At forenkle indholdet er ikke det samme som at skrive mere klart. Tværtimod kan man tillade sig at skrive mindre klart, hvis man samtidig forsimpler sagen.
Christian KockProfessor i retorik ved Københavns Universitet, 1946-. Fra artiklen 'Haves: nyheder - Ønskes: indsigt.' Kommunikationsforum 26/8 2002, trykt i Politiken nogle dage tidligere. I sin helhed lyder citatet: Klarhed og forsimpling er altså ikke det samme. Skønt de så at sige indgår i samme ligning, står de på hver sin side af brøkstregen. At forenkle indholdet, altså reducere kompleksiteten, er ikke det samme som at skrive mere klart. Tværtimod kan man tillade sig at skrive mindre klart, hvis man samtidig forsimpler sagen. Og dette er hvad der ofte sker i mediernes nyhedsformidling: Man forveksler klarhed med forsimpling.
Man har til alle tider klaget over ungdommens sprog. Ungdommen har tilsyneladende aldrig talt så dårligt som “nu for tiden” – helt uanset hvornår denne tid så end er indtruffet.
Ulla-Britt KotsinasSvensk sprogforsker, 1935 -2019, specialist i slang, ungdoms- og indvandrersprog. Forfatter til bl.a. klassikeren 'Ungdomsspråk', hvor citatet vistnok er fra.
Jeg er ikke forfatter for at være ansvarlig! Jeg blev ikke forfatter for at følge reglerne, og du opnår et dybere niveau af sandhed ved at tilføre fiktion. Jeg siger: Overlad fakta til journalister og videnskabsfolk, litteraturen arbejder anderledes. Det, man som forfatter skriver, behøver ikke være sandt for at være vigtigt og nødvendigt.
Benjamin LabatutForfatter (1980-) . Politiken 10/9-2022. Reaktion på en anmeldelse af romanen Når vi ikke længere forstår verden i New York Times, hvor anmelderen kritiserer, at han i en tid, hvor fake news og konspirationer breder sig, sniger en masse opdigtede forhold ind en roman om videnskabsmænd (m/k), der har levet.
Den sikreste måde at finde ud af, om det er lykkedes dig at skrive klart nok, er at vise din tekst til kolleger med et andet speciale. Hvis de ikke forstår det, så gør vi andre det nok heller ikke.
The LancetForkortet udgave af teksten i det lægevidenskabelige tidsskrift ’The Lancet’s” modtageformular for manuskripter: The Lancet is an international general medical journal that will consider any original contribution that advances or illuminates medical science or practice, or that educates or entertains the journal’s readers. Whatever you have written, remember that it is the general reader whom you are trying to reach. One way to find out if you have succeeded is to show your draft to colleagues in other specialties. If they do not understand, neither, very probably, will The Lancet’s staff or readers.
Det er for nemt at skrive på en computers tastatur, det går for hurtigt, man kan lynhurtigt rette hvad som helst. Den lange proces, hvor man tøver, laver fejl og retter osv. er vigtig. Den øger kvaliteten. Mange af de tekster, der udgives, er for dårlige.
Peter LaugesenEnquete i Politiken 1. maj 2021, kommentar til digtsamlingen 'Aftenblade'.
Det er umuligt at adskille sprog fra videnskab. For at fremkalde en idé har man brug for et ord.
Antoine LavoisierFransk fysiker, 1743-98. Ofte omtalt som grundlæggeren af den moderne kemi. It is impossible to disassociate language from science. (...) To call forth a concept, a word is needed. I: ’Elements of Chemistry’, 1790.
Hvis det lyder som skriftsprog, skriver jeg det om.
Elmore LeonardAmerikansk forfatter, 1925 -. If it sounds like writing, I rewrite it. You may not want to lose the honesty and gestural quality of ordinary speech. Kendt for en række populære romaner samt den lille 'Ten Rules of Writing' (2007), hvor citatet er fra.
Klart sprog er en uundværlig del af enhver kommunikation og specielt faglig kommunikation. For eksempel: I (tidsskriftet) Science opmuntrer vi ikke til klart sprog – vi insisterer på det.
Alan LeshnerDr. Alan Leshner, professor i psykologi, CEO for ’American Association for the Advancement of Sciences’ og dermed udgiver af tidsskriftet ’Science’ 2001-15. Clear writing is an essential ingredient of any communication and especially scientific communication. For example, in Science, we don't encourage clear writing, we insist on it. Udtalelsen er vistnok fra konferencen ’Scientists' Understanding of the Public’, juni 2010.
Alt skabende arbejde handler om at vælge. Det ord, der skal stå på digtets første linje, det billede, der skal åbne filmen, den tone, der skal sætte symfonien i gang.
Jørgen LethDansk forfatter og filminstruktør, 1937 -. Fra 'Det uperfekte menneske' s. 6
Det fleste har sagt, at (filmen) “I Walk” var mit testamente, og det kan man godt sige på en vis måde. Men det hindrer mig ikke i at lave den næste, vel? Jeg har ikke tænkt mig at pakke sammen, det har jeg sgu ikke.
Jørgen Leth1937-. Dansk digter, forfatter og filminstruktør. I 'Folk benægter fakta, og det gør mig faktisk rasende', Politiken, 2. marts 2021.
Jeg kan se, at det er blevet populært at være skeptisk. Der er mange, der ikke vil høre på videnskaben, og det kan jeg ikke lide. Det kan jeg overhovedet ikke lide. Folk benægter fakta, og det gør mig faktisk rasende.
Jørgen Leth1937-. Dansk digter, forfatter og filminstruktør. I 'Folk benægter fakta, og det gør mig faktisk rasende', Politiken, 2. marts 2021.
Jeg vil ikke skrive for voksne. Jeg vil skrive for en læserkreds, som kan skabe mirakler. Kun børn skaber mirakler, når de læser.
Astrid LindgrenSvensk forfatter, 1907-2002. Taget ud af en større helhed: Det händer också att folk frågar mig: Skulle du inte kunna skriva en bok för vuxna? ungefär som om de menade att nu har jag skrivit så många barnböcker, så nu kunde det vara på tiden att jag övergick till något bättre. Nej, jag vill inte skriva för vuxna. Jag vill skriva för en läsekrets som kan skapa mirakel. Barn skapar mirakel, när de läser. De tar våra stackars torftiga meningar och ord och ger dem ett skimrande liv som de inte alls har i sig själva. Författaren skapar inte ensam allt det där mystiska som ryms mellan en boks pärmar. Läsaren måste hjälpa till. Men en vuxenförfattare har inga såna där redobogna små hjälpare, som vi har. Hans läsekrets skapar inga mirakel. (Lindgren i Skolbiblioteket 1958:3, også i essaysamlingen 'Det gränslösaste äventyret' 2007:57)
Skær ned til det halve. Og skriv den halvdel om.
Astrid LindgrenSvensk forfatter, 1907-2002. Om citatets historie, se artiklen 'Citater og citatteknik' her på Omatskrive.dk.
You can’t sit around and wait for inspiration. You have to go after it with a club.
Jack LondonAmerikansk forfatter, 1876-1916. Udbredt, men temmelig stærkt strammet version af originalcitatet - det lyder sådan: Don't write too much. Concentrate your sweat on one story, rather than dissipate it over a dozen. Don't loaf and invite inspiration; light out after it with a club, and if you don't get it you will nonetheless get something that looks remarkably like it. - 'Getting into Print', første gang udgivet 1903 i 'The Editor Magazine'.
Pointen med bullshit er, at det suspenderer forholdet mellem rigtigt og forkert. Det er umuligt at lyve, hvis man ikke kender sandheden. Men den, der bullshitter, behøver ikke at kende andet end tomgangen: terapisproget, inderlighedsretorikken, de lange kæder af klicheer om fornemmelser.
Rune LykkebergJournalist, chefredaktør på Information, 2016 -. 'Og mennesker forsvinder I deres egen inderlighed', Information 26/7-2007
Rådet “skriv kun om det, du ved noget om” øger sandsynligheden for, at du vil blive ved med kun at vide det samme altid.
Dennis A. MahoneyAmerikansk forfatter og blogger. The advice 'write only what you know' increases the likelihood that you will know the same things forever. 'How to Write a Better Weblog', A List Apart 22. Feb. 2002.
Great writing can’t be taught, but bad writing can be avoided.
Dennis A. MahoneyAmerikansk forfatter og blogger. 'How to Write a Better Weblog', A List Apart 22. Feb. 2002. Hans egne ord var faktisk: Great writing can't be taught, but atrocious writing is entirely preventable - citatet er appetizeren fra bloggens forside.
At skrive er sjovt! Lad være med at tage dig selv så alvorligt.
Dennis A. MahoneyAmerikansk forfatter og blogger. Being a writer is funny! Don't take yourself too seriously. 'How to Write a Better Weblog', A List Apart 22. Feb. 2002.
En forfatter er en, for hvem det at skrive er vanskeligere end det er for andre mennesker.
Thomas MannTysk forfatter, 1875-1955. I 'Tristan' (1902) skriver Mann om en af personerne, forfatteren Spinell: Für einen, dessen bürgerlicher Beruf das Schreiben ist, kam er jämmerlich langsam von der Stelle, und wer ihn sah, mußte zu der Anschauung gelangen, daß ein Schriftsteller ein Mann ist, dem das Schreiben schwerer fällt als allen anderen Leuten. (…) Andererseits muß man zugeben, daß das, was schließlich zustande kam, den Eindruck der Glätte und Lebhaftigkeit erweckte.
What’s the single most important thing that could improve the web? It’s not broadband. It’s better writing.
Gerry McGovernIrsk tekstforfatter og konsulent. 'Seven Deadly Sins of Web Writing' gerrymcgovern.com 23. juli 2003, også publiceret på MarketingProfs.com.
If you love a word, use it! Being in a dictionary is an artificial distinction – it doesn’t make a word any more real than any other word.
Erin McKean(1971- ), amerikansk leksikograf, tidligere ledende redaktør på The New Oxford American Dictionary, nu grundlægger og direktør for online-ordbogen Wordnik. Citatet er fra en tale på TED-konferencen i Monterey marts 2007.
The bad words – see, when people think about a place and they don’t find the place on the map, they think “This map sucks!” When they find a nightspot or a bar and it’s not in the guidebook, they’r like “Ooh, this place must be cool! It’s not in the guidebook!” But when they find a word that’s not in the dictionary, they think: “This must be a bad word!” Why? It’s more likely to be a bad dictionary. (…) The english language is as big as it is.
Erin McKean(1971- ), amerikansk leksikograf, tidligere ledende redaktør på The New Oxford American Dictionary, nu grundlægger og direktør for online-ordbogen Wordnik. Citatet er fra en tale på TED-konferencen i Monterey marts 2007.
I have never thought of myself as a good writer. Anyone who wants reassurance of that should read one of my first drafts. But I’m one of the world’s greatest rewriters.
James A. MichenerAmerikansk forfatter, 1907-1997. Citatet er fra 'The Michener Phenomenon', portrætsamtale med Caryn James i New York Times 8/9 1985.
Skriv for fagfolk fra et andet fag. Lad være med at undervurdere dine læseres intelligens – men lad også være med at overvurdere deres kendskab til dit fagområde. Når du skriver fagligt, så lad være med at gøre det faglige simpelt – gør sproget simpelt i stedet!
Julie Ann MillerVidenskabsjournalist og fhv. redaktør på tidsskriftet ’Science News’. Write for a scientist in another field. Don't underestimate your readers' intelligence, but don't overestimate their knowledge of a particular field. When writing about science, don't simplify the science; simplify the writing. Muligvis fra en vejledning for skribenter på ’Science News’ – tidsskriftet er gemt bag en solid betalingsmur.
“Det var ikke særlig klogt sagt, Plys” sagde Grislingen. Peter Plys: “Det var klogt, da det var inde i mit hoved, men så skete der noget på vejen ud.”
A. A. MilneAlan Alexander Milne, engelsk forfatter, 1882-1956. Citatet er drejet en smule i denne meget almindelige gengivelse, og samtalepartneren er forkert. Her er originalen: 'I don't see much sense in that', said Rabbit. 'No', said Pooh humbly, 'there isn't. But there was going to be when I began it. It's just that something happened to it on the way.' Fra 'The House at Pooh Corner', 1928.
At gøre det simple kompliceret, det kan enhver. At gøre det komplicerede simpelt, virkelig simpelt, det er kreativt.
Charles MingusAmerikansk bassist og pianist, komponist og borgerrettighedsforkæmper, 1922-1979. I sin helhed lyder citatet sådan: My son's a painter. All through school his teachers tell him he's a genius. I tell him to paint me an apple that looks like an apple before he paints me one that doesn't. Go where you can go, but start from someplace recognizable. Making the simple complicated is commonplace; making the complicated simple, awesomely simple, that's creativity. Oprindeligt citat i 'Mainliner' juli 1977, citeret s. 182 i 'Creativity and the writing process' (1982) af Olivia Bertagnolli.
At skrive er som at være prostitueret. Først gør man det af kærlighed, derefter for nogle få nære venner, og man ender med at gøre det for penge.
Molière'Egentlig Jean-Baptiste Poquelin, 1622-73, fransk forfatter. L'écriture ressemble à la prostitution. D'abord on écrit pour l'amour de la chose, puis pour quelques amis, et à la fin, pour de l'argent.' Citatet findes (men er ikke verificeret) i Le Figaro's meget omfattende liste over de mest kendte Molière-citater. Er det fra et brev? Fra en anden persons erindringer? Fortsættelse følger måske...
“Hjemme” – det er ikke dér hvor man bor, men der hvor man bliver forstået.
Christian Morgenstern(Tysk digter, 1871-1914) Nicht da ist man daheim,wo man seinen Wohnsitz hat,sondern wo man verstanden wird. Ofte citeret aforisme, tilsyneladende ikke fra et af hans digte. Kender nogen det præcise tekststed?
Prisen er altid en faktor for mange; men at en grundig og velillustreret bog koster mindre end 1,- kr. pr. side, er vel alligevel OK. Og fragten sparer man ved at købe bogen ved boghandleren. På min reol står ældre, udenlandske fagbøger med hyperinteressant indhold – men trykt på så tyndt papir, at “bagsiden” skinner igennem, og billedkvaliteten er ofte ringe. Det oplever man ikke med den aktuelle kvalitet.
Niels MunchDansk jernbanehistoriker. I 'Den nye bog om NPMB' i en diskussion om forholdet mellem kvalitet, omfang og pris - hvad bøger må koste. Jernbanehistorisk Forum, 22/4-2024.
Writers like to whine and moan about the struggle, the pain, the suffering of writing but they came to writing because it was easier to them than math, more exciting than chemistry, more fun than the playground. Writers lead a marvelous double life, once in actuality, afterwards in the truer reality of story.
Donald M. MurrayAmerikansk journalist, skrivelærer, professor ved University of New Hampshire, 1923-2006. I: 'Before Writing. Remember What Makes Writing Easy'. sciway.net, udateret.
There is no such thing as inspiration before writing; inspiration comes while writing.
Donald M. MurrayAmerikansk journalist, skrivelærer, professor ved University of New Hampshire, 1923-2006. I: 'So You Want to Be a Writer?' i Bolker (red.) 'The Writer's Home Companion' (1997)
Get it down first – then worry about getting it better. Perfect is the enemy of the good.
Donald M. MurrayAmerikansk journalist, skrivelærer og professor ved University of New Hampshire, 1923-2006. I: 'So You Want to Be a Writer?' i Bolker (red.) 'The Writer's Home Companion' (1997).
Write, then listen to what you have written, and you will hear what needs to be written.
Donald M. MurrayAmerikansk journalist, skrivelærer, professor ved University of New Hampshire, 1923-2006. I: 'The Craft of Revision' (1998).
Det kvalificerede samspil med andre sprog er nøglen til det danske sprogs fortsatte sunde udvikling.
Per Stig MøllerDansk politiker og forfatter, 1942-. I tidskriftet 'Grænsen' 2010 nr. 2.
Tanken begynder i sproget og derfor først og fremmest i modersmålet. Forarmes dette, forarmes tankerne.
Per Stig MøllerDansk politiker, kulturminister, 1942-. I tidskriftet 'Grænsen' 2010 nr. 2.
Beundring er nødvendig for gamle poeter, gamle skøger og gamle dansere.
Poul Martin MøllerDansk forfatter, 1794-1843. 'Strøtanker fra 1822-26'. Samlede Skrifter i Udvalg bd. 2 s. 287.
I have rewritten — often several times — every word I have ever written. My pencils outlast their erasers.
Vladimir NabokovRussisk forfatter, 1899-1977. Fra Nabokovs egne notater umiddelbart efter et interview med en unavngiven gruppe journalister 5/6-1962 i anledning af USA-premieren på filmatiseringen af 'Lolita'. Notatet er publiceret på Maxim Moshkov Library (lib.ru). Fra interviewets sammenhæng: Interviewer: I notice you 'haw' and 'er' a great deal. Is it a sign of approaching senility? - Nabokov: Not at all. I have always been a wretched speaker. My vocabulary dwells deep in my mind and needs paper to wriggle out into the physical zone. Spontaneous eloquence seems to me a miracle. I have rewritten -- often several times -- every word I have ever published. My pencils outlast their erasers. Citatet er gentaget i hans erindringer 'Speak, Memory' fra 1966.
Du skriver derfra hvor du er. Det er det eneste du har at give.
Gloria NaylorAmerikansk forfatter, 1950-2016. You write where you are. It's the only thing you have to give. I: 'The Love of Books' fra essaysamlingen 'The Writing Life' (1995). Optrykt i 'The Writer's Home Companion' (red. Joan Bolker), 1997.
Ordene blev spærret inde og stillet op på række og geled i bogens fængsel. Nu er de sluppet fri.
Arno Victor NielsenDansk filosof, f. 1946. Fra artiklen 'Med Gutenberg på internettet' på 'Stedet som ikke er' - et elektronisk festskrift til Tor Nørretranders - 9. december 1997. (www.stedetsomikkeer.dk - kan stadig findes på The Wayback Machine)
Det er klart at alle forfattere lyver. Ikke mindst når de siger at de lyver.
Peter NielsenDansk forfatter, 1948-. I 'Alle forfattere lyver, også når de siger de lyver' - bidrag til antologien 'Skriv din Satan' (2004).
Hvis du udtaler “unikt” med et “j” på dansk, er jeg per definition ligeglad med alt andet, du har at sige. Ses.
Brian NygaardForfatter, iværksætter og cykelkommentator, 1974-. Tweet 22. august 2014.
Jeg kan kun komme på to journalistiske regler, der er værd at beskæftige sig med, og jeg har ikke engang selv fundet på dem:
1. Du skal have en historie at fortælle.
2. Du skal skrive interessante sætninger.
Stig OlesenJournalist ved Jyllands-Posten, 1948-. Fra artiklen 'En mand steg af toget' på Journalisthøjskolens efteruddannelsessite Update.dk
I en tid med universelt bedrag er det en revolutionær handling at fortælle sandheden.
George OrwellEgtl. Eric Arthur Blair, engelsk forfatter, 1903-1950. Originalversionen lyder måske sådan: During times of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act. MEN selv om citatet findes i alle citatsamlinger om at skrive, er det ikke verificeret. Wikiquote citerer Charles Walkers citatsamling 'My Few Wise Words of Wisdom' for denne oplysning: No source for this quote among Orwell's writings has yet been located. (Men han kan selvfølgelig have sagt det en aften på en bar ...)
Hvis I ikke bruger sproget tydeligt og klart, hvordan skal folk så forstå hvad I siger? Så taler I jo bare ud i den blå luft. Der er mange sprog i verden, og de giver alle sammen god mening for dem der kan dem. Men hvis der er en der taler til mig på et sprog jeg ikke forstår, vil vi være fremmede over for hinanden.
PaulusApostelen Paulus i 1. Korintherbrev kap. 14 vers 9-11. Oversættelsen er Bibelselskabets oversættelse af Det Nye Testamente til nudansk, 'Den Nye Aftale'.
Men i menigheden vil jeg hellere sige 5 fornuftige ord der gør andre klogere, end tusindvis af ord på et sprog ingen forstår.
PaulusApostelen Paulus i 1. Korintherbrev kap. 14 vers 19. Oversættelsen er Bibelselskabets oversættelse af Det Nye Testamente til nudansk, 'Den Nye Aftale'.
Hvis nogen vil tale i tunger, så lad to, højst tre komme til. De skal tale én ad gangen, og der skal være en til at oversætte hvad de siger. Hvis der ikke er nogen oversætter, så skal de tie stille når de er i menigheden, og nøjes med at tale til sig selv og Gud.
PaulusApostelen Paulus i 1. Korintherbrev kap. 14 vers 27-28. Oversættelsen er Bibelselskabets oversættelse af Det Nye Testamente til nudansk, 'Den Nye Aftale'.
Der er meget ofte kun et Hanefjed mellem Litteratur og Makulatur!
Storm P.Robert Storm Petersen, dansk forfatter, maler og skuespiller, 1882-1949. Almindeligt citat - men præcis hvorfra i det store forfatterskab?
Det er pudsigt, at der med de få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder.
Storm P.Robert Storm Petersen, dansk forfatter, maler og skuespiller, 1882-1949. Almindeligt citat - men præcis hvorfra i det store forfatterskab?
Before there were presentations, there were conversations, which were a little like presentations but used fewer bullet points, and no one had to dim the lights.
Ian ParkerAmerikansk journalist, siden 2000 ved The New Yorker. Citatet er den første sætning i hans berømte artikel fra 28. maj 2001, 'Absolute PowerPoint - can a software package edit our thoughts?'
There is no one right way. Each of us finds a way that works for him. But there is a wrong way. The wrong way is to finish your writing day with no more words on paper than when you began. Writers write.
Rober P. ParkerRobert Prescott Parker, amerikansk forfatter og universitetslærer. Citatet er fra 'The Consequences of Writing'.)
Writing is rewriting. And rewriting is writing.
Richard North PattersonAmerikansk forfatter, 1947-. Citatet findes mange steder, men altid uden belæg. Ikke omtalt i Wikiquotes. Ved nogen, hvor han har skrevet det?
Forklarer billeder sig selv? Nej, nej og atter nej. I den første og afgørende gennembladring af en bog (eller avis eller et blad) ser man billeder og læser billedtekster. Altid. Det er en dødssynd at undlade de tre linjer tekst under billedet.
Søren Ryge PetersenForfatter, TV-vært, havebrugsekspert. 1945-. Fra anmeldelse af Ritt Bjerregaard og Jørgen Vittrup: 'Bær i haven og i køkkenet', Politiken 18. maj 2013
Vi er i krig nu, og her er kommunikationens eneste rolle at bidrage til at vinde krigen. I krig vælger du altid bare de budskaber, der virker. Det er ikke vores opgave at kultivere humanisme i det russiske samfund, det må russerne selv gøre.
Peter PomerantsevUkrainsk forfatter, forsker og kommunikationsekspert i interview i Politiken 12. februar 2023. Citatet fortsætter: Vores opgave er alene at kommunikere, at deres ledere har lavet et gigantisk fuck up, og at de kommer til at tabe. At de bliver nødt til at ændre adfærd, hvis de ikke vil tabe endnnu mere, end de allerede har gjort. Sammenhængen er en hård kritik af, at de vestlige ledere har tabt propagandakrigen med russerne på gulvet, og at de har mistet muligheden for at påvirke den russiske opinion.
Good writers are those who keep the language efficient. That is to say, keep it accurate, keep it clear.
Ezra PoundAmerikansk digter, 1885-1972. Citatet er fra 'ABC of Reading' (1934).
Living is hard. It’s writing that’s easy.
E. Annie ProulxAmerikansk forfatter, 1935-. Forfatter til bl.a. 'Brokeback Mountain'. Jeg kan ikke huske, hvor jeg har citatet fra - men jeg leder stadig!
Plumbers don’t get plumber’s block, and doctors don’t get doctor’s block; why should writers be the only profession that gives a special name to the difficulty of working?
Philip PullmanEngelsk forfatter, 1946-. Citatet I sin fulde udstrækning fra et interview 17/3-2000, gengivet på kidsreads.com: Writer's block … a lot of howling nonsense would be avoided if, in every sentence containing the word WRITER, that word was taken out and the word PLUMBER substituted; and the result examined for the sense it makes. Do plumbers get plumber's block? What would you think of a plumber who used that as an excuse not to do any work that day? The fact is that writing is hard work, and sometimes you don't want to do it, and you can't think of what to write next, and you're fed up with the whole damn business. Do you think plumbers don't feel like that about their work from time to time? Of course there will be days when the stuff is not flowing freely. What you do then is MAKE IT UP. I like the reply of the composer Shostakovich to a student who complained that he couldn't find a theme for his second movement. Never mind the theme! Just write the movement! he said. Writer's block is a condition that affects amateurs and people who aren't serious about writing. So is the opposite, namely inspiration, which amateurs are also very fond of. Putting it another way: a professional writer is someone who writes just as well when they're not inspired as when they are. Citatet bliver somme tider tilskrevet Oscar Wilde - i så fald kan Pullman have citeret Wilde.
Vi skal ikke bare skrive, så læseren kan forstå os. Vi skal skrive, så han ikke kan misforstå os!
QuintillianMarcus Fabius Quintillianus, romersk taler og retoriker, ca. 35 - ca. 100. Citatet er fra hans store værk 'De Institutione Oratoria' (bog 8, kap. 1, l. 24) - en bog, der havde enorm indflydelse på middelalderens og renaissancens skrivestil.
Den, der skriver og gør et arbejde for at forbedre sin skriftlige form, han yder noget til kulturen.
Steen Eiler RasmussenDansk arkitekt, forfatter og byplanlægger, medlem af Det Danske Akademi, 1898-1990. Citatet er formodentlig fra et af hans mange essays...
Politik er ikke nogen dårlig profession. Hvis man lykkes, er der mange belønninger, og hvis man blamerer sig, kan man altid skrive en bog.
Ronald ReaganAmerikansk skuespiller og politiker, præsident 1981-89, 1911-2004. Citater er formodentlig fra en af hans talrige taler på slap line.
Det at være forfatter handler om at tage en tube fiskelim og klistre sig fast på stolen og blive ved og ikke give op.
Klaus RifbjergDansk forfatter, 1931-2015. Almindeligt kendt og gengivet citat - men absolut ingen kilder. Hvem ved noget?
Først skriver du dit digt; og bagefter må du rette det! Hvad er det vel at skrive, om ikke netop at rette? Hvad er det vel at modellere om ikke det er at rette? Har du nogen sinde set leret forme sig selv? Fra rettelse til rettelse toner ansigtet frem, og allerede det første tryk med fingeren var en rettelse i lerklumpen. Når jeg grundlægger min by, da retter jeg i sandet. Derefter retter jeg på min by. Og fra rettelse til rettelse vandrer jeg mod Gud.
Antoine Saint-ExupéryFransk forfratter og pilot, 1900-1944. Citatet er fra 'Citadellet' kap. 133.
Det gælder ikke om at lære at skrive, men om at lære at se. Det at skrive, det er bare en konsekvens.
Antoine Saint-ExupéryFransk forfatter og pilot, 1900-1944. Citatet er vistnok fra 'Citadellet'.
Sprogligt set er vi danskere bornerte, fantasiløse og småtskårne; vi logrer opad og sparker nedad. Derfor har vi de dialekter tilbage, som vi har fortjent – og det er ikke for mange.
Per SallingJeg er vild med at citere mig selv. Så er jeg sikker på ikke at skrive noget vås.
Disse ting hændte aldrig, og de vil altid være her.
“Sallust” om myterFlavius Sallustius, romersk officer, 4. årh. e.Kr. (Må ikke forveksles med den mere kendte 'Sallust', historiker Gaius Sallustius Crispus, der levede 86-34 f.Kr.) Denne Sallust er kun kendt for værket 'Om guderne og kosmos', der er blevet kaldt 'en katekismus for den hedenske hellenisme'. Citatet er fra kap. 4, der handler om forskellige typer af myter.
Jeg kæmper dagligt med den udfordring, det er at skrive på en måde, der både er teknisk korrekt og umiddelbart forståelig. Helt uanset emnet vil der nemlig altid være et ganske lille antal mennesker, der er eksperter. Alle vi andre vil bare have en forklaring, vi kan forstå, når vi læser den – én, der ikke kræver en lang uddannelse.
Marilyn vos Savant1946-. Amerikansk forfatter og dramatiker. Iflg. ’Guiness Book of Records’ indehaver af den højeste registrerede IQ nogensinde (kilde: Wikipedia). I struggle daily with the problem of writing in a way that will be both technically accurate and understandable. Here’s why: On any given subject, a tiny number of people are experts (who differ from subject to subject, of course). The rest of us—say, 99.99+ percent—want an explanation that we can understand when we read it: one that doesn’t require specialized education in the subject. 25/11-2013 i ’Parade Magazine’.
Saaledes gaar det altid: Skridt for Skridt gaar man fremad paa Fordærvelsens brede Bane, til man tilsidst ender med at blive Forfatter.
Henrik ScharlingCarl Henrik Scharling, dansk teolog og forfatter, 1836-1920. Fra 'Ved Nytaarstid i Nøddebo Præstegaard' (romanforlæg for komedien 'Nøddebo Præstegård') skrevet under pseudonymet 'Nicolai'.
Jeg skriver, fordi det fylder mig med glæde. Jeg er ikke god til så frygtelig mange ting, men jeg er en smule god til at skrive, og jeg kan lide det. Og man ender jo alligevel altid med at lave det, man kan finde ud af.
Ferdinand von SchirachTysk forsvarsadvokat og forfatter, 1964-. Portrætartiklen 'De allerfleste mord bunder i kærlighed' i Politiken Bøger 9. juli 2011. - Der findes altså ikke en tysksproget originalversion af citatet
Comment is free, but facts are sacred.
Charles Prestwich Scott(1846-1932, redaktør af The Manchester Guardian 1872-1929) Citatet lyder sin helhed: A newspaper is of necessity something of a monopoly, and its first duty is to shun the temptations of monopoly. Its primary office is the gathering of news. At the peril of its soul it must see that the supply is not tainted. Neither in what it gives, nor in what it does not give, nor in the mode of presentation must the unclouded face of truth suffer wrong. Comment is free, but facts are sacred. 'Manchester Guardian' 5. maj 1921.
Uforståeligt sprog kan være et tegn på manglende evne til at tænke klart, en foragt for dem, man skriver for eller til, eller – måske mest sandsynligt – en blanding af de to. Et system, der enten ikke kan eller ikke vil kommunikere klart, er ikke et sikkert grundlag for et demokrati.
Michael ShanksForhenværende formand for det britiske forbrugerråd, National Consumer Council. (Plain English) is not just a question of getting some belly laughs at the expense of the bureaucracy, or saving John and Jill Citizen from unnecessary inconvenience or suffering because authority can't or won't communicate intelligibly; it goes deeper than that. Gobbledygook may indicate a failure to think clearly, a contempt for one's clients, or more probably a mixture of both. A system that can't or won't communicate is not a safe basis for a democracy. Citatet er fra ’Plain English Campaign’s’ hjemmeside – oprindelig sammenhæng ukendt. Endnu.
The oral sentence is clearest because it is the product of millions of daily efforts to be clear and strong. It represents the work of the race for thousands of years in perfecting an effective instrument of communication.
L.A.ShermanLucius Adelno Sherman (1847-1933), amerikansk sprogforsker, professor ved University of Nebraska. Fra 'Analytics of Literature: A Manual for the Objective Study of English Prose and Poetry' (1893)
Papirkurven er forfatterens bedste ven.
Isaac Bashevis Singer(Jødisk-amerikansk forfatter (skrev på jiddisch), 1902-1991) Godt citat, men trukket lidt i ørerne og et stykke ude af den oprindelige sammenhæng: I know as a writer how valuable a tool is the wastebasket. Perhaps God throws away many experiments before He finds the right expression. Perhaps we are the discards — or we could be the part He keeps. Gengivet i en mindeartikel af forfatteren Stefan Kanfer: 'Isaac Singer's Promised City' i 'City Journal', sommernummeret 1997.
Hvis du synes at det er let at skrive, gør du det på den forkerte måde.
Bret StephensAmerikansk forfatter og kolumnist på New York Times, 1973-. If you find writing easy, you’re doing it wrong. Fra 'Tips for Aspiring Op-Ed Writers', 25. august 2017
If you would be pungent, be brief; for it is with words as well as sunbeams – the more they are condensed, the deeper they burn.
Robert SoutheyEngelsk digter, 1774-1843. Den originale kilde fortaber sig i fortidens tåger - Wikiquote henviser til 'A Dictionary of Thoughts: Being a Cyclopedia of Laconic Quotations from the Best Authors of the World, Both Ancient and Modern, ed. Tryon Edwards' (1908)
Hvornår en en bog færdig – når den er skrevet, når den er læst, eller når den er glemt?
SpacemermaidPseudonym for forfatteren Charlotte Heje Haase. Citatet er fra blog-romanen 1001 tårs tøsetanker (2007).
Intet emne er for stort. Du kan bare gribe det an systematisk.
Martin Spang OlsenForfatter, skuespiller, stuntman og meget andet, 1962-. Citatet er fra et avisinterview ca. 2010.
Tekster skal være umiddelbart forståelige i første forsøg. Ellers har vi ikke tid til dem!
Susanne StaunDansk forfatter, 1957-. Citatet er fra DR 'Aftenshowet' 25. februar 2015.
Er der noget, facebook- og twitterdebatterne først og fremmest vidner om, er det, at mange danskere, unge som gamle, har rigtig svært ved at sætte en tekst sammen, der fylder mere end en halv sms-besked. Og det er sørgeligt nok i sig selv.
Marianne Stidsen Universitetslektor og forfatter, 1962-. I Politikens kronik 5/2-21: Må vi være fri for kammertonen.
Hvis der er en pistol på væggen i første akt, så skal den bruges i den næste. Ellers skal den ikke være der.
Anton TjekhovRussisk novelle- og skuespilforfatter, 1860-1904. If in the first act you have hung a pistol on the wall, then in the following one it should be fired. Otherwise don't put it there. I: Ilia Gurliand: 'Reminiscences of A. P. Chekhov' i 'Teatr i iskusstvo' 1904, No 28, 11 July, p. 521. Udsagnet kendes også som 'Tjekhovs sentens' eller 'Tjekhovs pistol'.
Don’t tell me the moon is shining; show me the glint of light on broken glass.
Anton TjekhovRussisk novelle- og skuespilforfatter, 1860-1904. Men ak, Tjekhov skrev ikke dette poetiske udsagn. Senere litteraturforskning viser, at det bygger på et udrag af et brev til hans bror Alexander i 1886: In descriptions of Nature one must seize on small details, grouping them so that when the reader closes his eyes he gets a picture. For instance, you’ll have a moonlit night if you write that on the mill dam a piece of glass from a broken bottle glittered like a bright little star, and that the black shadow of a dog or a wolf rolled past like a ball. Brevet blev oversat til engelsk i 1954, og på et tidspunkt mellem da og 2002, hvor citatet første gang dukker op i en antologisamling, har nogen redigeret det sammen. Men det er smukt! (Se quoteinvestigator.com)
“Ét billede kan sige mere
end mange ord”.
Ja, ja, lille fotograf:
Og få ord kan sige mere
end ti års TV og Hollywood-film.
Og vis mig så lige, med denne din
klippefaste Kodak-kækhed,
hvordan du vil formulere dén sætning
i ét billede.
Ja, ja, lille fotograf.
I ét billede.
Dan Turéll(digter, forfatter, 1946-1993) 'Ét billede' fra Telefon til afdøde, posth. 2019.
Vi skriver frit og frygtløst, og så “modererer” vi før vi udgiver det.
Mark TwainSamuel Langhorne Clemens, 1835-1910. We write frankly and fearlessly but then we 'modify' before we print. Fra 'Life on the Mississippi', 1893.
Tidspunktet til for alvor at begynde at skrive er, når du tror at du er færdig og er tilfreds. Så er du så vidt, at du klart og logisk har fattet, hvad det egentlig er du vil sige.
Mark TwainSamuel Langhorne Clemens, 1835-1910. The time to begin writing an article is when you have finished it to your satisfaction. By that time you begin to clearly and logically perceive what it is that you really want to say. Fra 'Mark Twain's Notebook', 1902-1903
Forskellen mellem det næsten rigtige og det rigtige ord er som forskellen mellem en ildflue og et lynnedslag.
Mark TwainSamuel Langhorne Clemens, 1835-1910. The difference between the almost right word and the right word is really a large matter - it is the difference between the lightning-bug and the lightning. Brev til George Bainton, 15 October 1888, udgivet af George Bainton: 'The Art of Authorship' (1890), pp. 87–88.
Hvis jeg ventede til jeg virkelig havde lyst til at skrive, ville jeg aldrig få noget skrevet overhovedet.
Ann TylerAmerikansk forfatter, 1941-. If I waited till I felt like writing, I'd never write at all. Citatet findes overalt i alle citatsamlinger - men hvor har de det dog fra? Hvor har damen sagt eller skrevet det?
At læse er ikke en passiv aktivitet, som det at se eller høre er det. Vi er ikke herrer over vores egen opmærksomhed, når vi streamer, men når vi læser, ejer vi selv vores tid. Vi har magten, vi kan stoppe op, læse hurtigere eller langsommere, tænke tanker samtidig.
Irene VallejoFra interview med Sebastian Wittrock i Politiken 9. oktober 2021. Fortsættelsen lyder: 'Det handler om tålmodighed, koncentration, ro, intimitet - ting, der er meget vigtige i vores informationssamfund.'
Så vidt vi ved var verdens første læser en irakisk revisor.
Irene VallejoFra interview med Sebastian Wittrock i Politiken 9. oktober 2021. Fortsættelsen (og forklaringen) lyder: 'Kileskriften - som er det ældste skriftsystem, vi kender til - stammer i hvert fald fra sumererne i Mesopotamien, der lå nogenlunde, hvor nutidens Irak ligger. For mere end 5000 år siden begyndte man at ridse et system af tegn ind i lertavler, og det blev i første omgang brugt til at føre regnskab med.'
En skribent har to spørgsmål at stille sig selv. For det første: Hvordan får jeg læseren til overhovedet at gå i gang med at læse? For det andet: Hvordan hindrer jeg læseren i at holde op med at læse?
Hans Veirup1931-2005. Sprog- og presseforsker, i en årrække rektor på Danmarks Journalisthøjskole. Forfatter til adskillige bøger, bl.a. 'Klart og enkelt - kort og godt' (1991), hvor citatet er fra.
Tidligere blev bøger skrevet af lærde mænd og læst af almindelige mennesker. Nu bliver de skrevet af almindelige mennesker og læst af ingen.
Oscar WildeIrsk forfatter, 1854-1900. In old days books were written by men of letters and read by the public. Nowadays books are written by the public and read by nobody. Fra 'A Few Maxims For The Instructions Of The Over-Educated' (1894).
Mit sprogs grænser er min verdens grænser.
Ludwig WittgensteinØstrigsk filosof, 1889-1951. Die Grenzen meiner Sprache bedeuten die Grenzen meiner Welt. Fra Tractatus Logico-Philosophicus (1921-22).
Hvis man smører sine ord ind i honning, risikerer man at få klistrede fingre.
Peter WivelDansk journalist og redaktør, 1943-. Citatet er vistnok fra debatten om artikelserien i Berlingske Tidende, hvor han var chefredaktør på det tidspunkt, om Riffelsyndikatets leverancer til Tyskland under 2. verdenskrig.
The truth is more important than the facts.
Frank Lloyd WrightAmerikansk arkitekt og forfatter, 1869-1951. Citatet er udbredt i alverdens citatsamlinger, men altid uden belæg.
Mens landets officielle politik kræver af indvandrere, at de lærer sig dansk og bekender sig til danske værdier, så stræber det højtuddannede Danmark efter at skjule alt, hvad der kunne minde om, at vi ikke er amerikanere.
Per ØhrgaardDr. phil, f. 1944, professor ved Copenhagen Business School. Citatet er fra et interview i Politiken 22. juli 2008, 'Die dumme Dänen'.
De anonyme citater om at skrive:
I glædens stund skal man ikke give løfter. I vredens stund skal man ikke svare på breve.
Kinesisk ordsprog
English is a consensual language – which is why we English don’t object to Americans telling us how to spell ;o) – and these variants in newish words will probably not settle down until the next-but-one edition of the Greater Oxford. But think how boring it would be if we had an academy and couldn’t go around inventing words!
Anonym indsender til en enquête i nyhedsbrevet WordBiz
Det er en god ting at adskille skriveprocessen fra retteprocessen. Når du er i gang med at beskrive oplevelser og følelser, vil det ødelægge koncentrationen at begynde at rette stavefejl. Skriv først alt, hvad du har på hjerte – og ret så til allersidst.
Anonym
Der vil altid være fortællinger. Findes der ingen gode fortællinger, falder vi for de dårlige.
(Ukendt)
(Om synsvinkler:) Two men ask their rabbi whether it’s permissible to smoke while praying. The first asks, “Is it permissible to smoke while praying?” “No,” answers the rabbi, “it is not permissible to do anything but concentrate while praying.” The second man asks, “Is it permissible to pray while smoking?” “Yes,” answers the rabbi, “it is always permissible to pray.”
Anonym
Og så lige til sidst et citat om at læse:
At læse citatsamlinger er en god beskæftigelse for et udannet menneske.
Winston ChurchillBritisk politiker (1874-1965) Ikke alle Churchill-citater er sarkastisk ment - dette er fx ikke. Det er taget ud af en sammenhæng i hans ungdomserindringer 'My Early Life: A Roving Commission' (1930), kapitel 9 (Education At Bangalore): It is a good thing for an uneducated man to read books of quotations. Bartlett's Familiar Quotations is an admirable work, and I studied it intently. The quotations when engraved upon the memory give you good thoughts. They also make you anxious to read the authors and look for more.
Se mere om citater:
Citatbøger er en vigtig del af det dannede menneskes bibliotek.
.
Omatskrive.dk, 2002-2023
Views: 3015