Fordi alt, hvad der er værd at skrive, er værd at skrive godt…
Øvelser i alle de andre tegn – retteblad
Når man snakker om “øvelse i tegnsætning” på dansk, så drejer det sig som regel om kommasætning. Men der er andre tegn i denne øvelse: Punktum, semikolon, kolon, udråbstegn, spørgsmålstegn, anførselstegn, apostrof, skråstreg, accent, trykstreg og procenttegn; og de skal også sættes rigtigt!
Når du har gennemført øvelsen, så peg på spørgsmålstegnet efter hver sætning med musen. Eller tap på det med fingeren, hvis du bruger fedtfingerskærm.
Svar på øvelse
1. Hvis du begrænser skaderne, nedsætter du også omkostningerne. Både de personlige, som kan gå ud over medarbejderne. Og de økonomiske som fx manglende omsætning og indtjening. På den måde sikrer du dig selv, dine medarbejdere og din virksomhed. Både nu og i fremtiden. Og det kan hurtigt blive mange penge værd.?Hvis du begrænser skaderne, nedsætter du også omkostningerne - både de personlige, som kan gå ud over medarbejderne, og de økonomiske som fx manglende omsætning og indtjening. På den måde sikrer du dig selv, dine medarbejdere og din virksomhed, både nu og i fremtiden; og det kan hurtigt blive mange penge værd. I omskrivningen af denne mindre vellykkede reklametekst er det tydeligt, at tankestregen efter omkostningerne binder sammen og fremhæver i stedet for at adskille og bremse. Kommaerne i midterstykket får også teksten til at hænge bedre sammen, og semikolonnet efter 'fremtiden' skiller mindre hårdt end et punktum, så konklusionen kommer til at hænge sammen med resten af teksten.
2. Vi kan tilbyde fri benyttelse af solarier i formiddagstimerne, hvor der også er nedsat pris på alle træningsmaskiner, ligesom der altid er en erfaren træner til stede i hele åbningstiden. ?Vi kan tilbyde fri benyttelse af solarier i formiddagstimerne, hvor der også er nedsat pris på alle træningsmaskiner. Der er altid er en erfaren træner til stede i hele åbningstiden. Her var der for langt mellem punktummerne, og 'ligesom' forbandt nogle oplysninger, der ikke hørte sammen: Rabatten om formiddagen og oplysningen om, at der er en træner i lokalet hele dagen.
3. Er der for mange kommaer i dine sætninger, er det sandsynligvis ikke kommasystemets skyld. Det er snarere dig selv, der skriver for snørklet eller har for langt mellem punktummerne. Og så bliver det både svært for dig selv at sætte komma og svært for dine læsere at tygge sig igennem dit skriveri. ?Er der for mange kommaer i dine sætninger, er det sandsynligvis ikke kommasystemets skyld. Det er snarere dig selv, der skriver for snørklet eller har for langt mellem punktummerne; og så bliver det både svært for dig selv at sætte komma og svært for dine læsere at tygge sig igennem dit skriveri. Det er et fint sted at bruge et semikolon - tegnet, der er tungere end et komma, men lettere end et punktum og derfor er godt til at antyde en logisk sammenhæng mellem to sætninger i stedet for (som punktummet gør) at lukke døren.
4. Her skal du se, hvad jeg har fundet på biblioteket; en bog om dansk tegnsætning! ?Her skal du se, hvad jeg har fundet på biblioteket: en bog om dansk tegnsætning! Her skal der bruges kolon, ikke semikolon. Kolon bruges netop, som her, til at angive: Nu kommer det! - Og husk at begynde med stort efter kolon, hvis der kommer en hel sætning.
5. Her får du SÆRBEHANDLING Flere og flere vælger GuldMægleren!!! ?Flere og flere vælger GuldMægleren! Som hovedregel bruger man absolut kun ét udråbstegn. Man kan evt. bruge en stribe i stærkt uformelle e-mails, når man antyder et udråb (Nu skal du dæleme ta' dig sammen!!!), men kun i den slags situationer.
6. Har du også oplevet stigende tidspres i forbindelse med, at din funktion er blevet flyttet til et nyt arbejdsted i forbindelse med kommunesammenlægningen.?Har du også oplevet stigende tidspres i forbindelse med, at din funktion er blevet flyttet til et nyt arbejdsted i forbindelse med kommunesammenlægningen? Spørgsmål kræver spørgsmålstegn, uanset hvor lange og rodede de er. Ellers sidder læseren og tænker over, om det overhovedet er et spørgsmål - eller om der er et eller andet galt med sætningen.
7. Har du fået fåresyge??? I din alder? ?Har du fået fåresyge??? I din alder? Ja, det kan man godt skrive i en uformel e-mail - ganske som man kan bruge 3 udråbstegn. Men vi er inde i den type uformelt skriveri, hvor man også kan bruge smileys og sammentrækninger - er du mæ'?
8. I forbindelse med lovændringen indfører vi en “hot-line”-tjeneste, hvor kunderne hurtigt kan få svar på deres spørgsmål. ?I forbindelse med lovændringen indfører vi en hotline-tjeneste, hvor kunderne hurtigt kan få svar på deres spørgsmål. Ifølge Retskrivningsordbogen er -hotline' et udmærket dansk ord, som staves uden bindestreg. Og anførselstegnene er overflødige, når ordet - som her - betyder dét, det betyder.
9. Det er meningen, at transportafdelingen under Lean-processen skal være et væksthus, hvor nye ideer kan blive afprøvet og vurderet. ?Det er meningen, at transportafdelingen under Lean-processen skal være et 'væksthus', hvor nye ideer kan blive afprøvet og vurderet. Her kan man godt bruge anførselstegn rundt om 'væksthus', fordi ordet bruges i overført betydning. Transportafdelingen skal jo ikke til at dyrke orkideer.
10. Fra den 1. september indfører vi tanke – told – og talefrihed i kantineområdet. ?Fra den 1. september indfører vi tanke-, told- og talefrihed i kantineområdet. En bindestreg skal altid stå uden mellemrum til det ord eller den orddel, den skal binde sammen med noget andet: elektriker- eller murersvend, huskøb eller -salg.
11. Vi skulle have spist middag sammen – men de kom – som sædvanligt – 2 timer for sent, så det blev der ikke noget af. ?Vi skulle have spist middag sammen, men de kom - som sædvanligt - 2 timer for sent, så det blev der ikke noget af. De to tankestreger om indskuddet er gode nok (der kunne også have været brugt parentes eller komma), men den første forvirrer, fordi de andre er der. Her kan man bruge punktum, komma og semikolon i stedet. (Sammenlign med sætning 10, hvor der er brugt binde- og ikke tankestreg.)
12. Der er gratis adgang for forældre og/eller søskende. ?Der er gratis adgang for forældre og søskende. Her er 'og/eller' logisk set noget vås; 'eller' giver ingen mening, for barnet skal vel ikke vælge, om forældrene eller lillesøster må komme med. Udtrykket 'og/eller' dækker som regel over, at den skrivende ikke har tænkt sig om og fundet ud af, om han/hun (han eller hun!) mener det ene eller det andet.
13. Det virker som en ekstra straf for rygende kolleger, hvis han/hun skal helt ud på gaden for at få sig en smøg. ?Det virker som en ekstra straf for rygende kolleger, hvis han eller hun skal helt ud på gaden for at få sig en smøg. Her skal det selvfølgelig være 'han/hun' forstået som 'han eller hun' - 'og' ville ikke give nogen mening.
14. Du er velkommen på Tidens Højskole’s happy jazz kursus. ?Du er velkommen på Tidens Højskoles happy jazz-kursus. To ting. For det første: Sådan må man ikke bruge apostrof, medmindre det er efter s, x, z, en forkortelse eller et tal. 'Frida's Frisørsnask' er og bliver forkert. For det andet: Bindestregen i 'happy jazz-kursus' er sat efter reglen om, at når man sætter udtryk sammen af andre udtryk, der i forvejen er sammensatte, så sætter man kun bindestreg dér, hvor den seneste ('overordnede') sammensætning sker. (Sammenlign med ovn-pommes frites og væg til væg-tæppe)
15. Efter festen gik Louise med op på Lars´ værelse og blev der om natten. ?Efter festen gik Louise med op på Lars' værelse og blev der om natten. Hér skal der bruges apostrof. Men det skal være en apostrof - ikke en accent!
16. Bagefter kan vi smutte hen på Bamse’s Bodega og få en fad øl – hva’ si’r du så? ?Bagefter kan vi smutte hen på Bamses Bodega og få en fadøl - hva' si'r du så? Væk med apostroffen i 'Bamses Bodega' - men de andre er OK, fordi de signalerer talesprog i en uformel sammenhæng. Og så må vi tro på, at gutterne skal have en fadøl og ikke en fad øl!
17. Hun har fået erstatning for tabt arbejdsfortjeneste, men på 25 % og svie og smerte. ?Hun har fået erstatning for tabt arbejdsfortjeneste, mén på 25 % og svie og smerte. Her vil det være en god ide at give 'mén' en accent ('trykstreg'). Det letter læsningen, fordi der ellers kunne være en forvekslingsmulighed med bindeordet 'men'. Selv om man godt kan gætte det rigtige ord ud fra sammenhængen, opstår der alligevel en smule unødvendig støj for læseren.