Kommunikationens grundlov §1: Bliv opfattet!

Kommunikationens grundlov, §1: Jobbet er først gennemført, når modtageren har opfattet budskabet! – “Jeg har altså fortalt dig det!” – “Hmm – hvornår? Det har jeg ikke hørt!” – “Hører du aldrig, hvad man siger til dig?” – Helt ærligt: Hvem har ikke været blandet ind i den slags idiotiske diskussioner om ægget og hønen og hvem der har ret? Men §1 i kommunikationens grundlov siger altså, at det er afsenderens ansvar at tjekke, at pakken når frem.

Af Per Salling

Kommunikationen er først gennemført, når den er opfattet af modtageren

Jeg fandt dette eksempel på bloggen Tickled by Life. (Det er fra en verden, hvor tjenestepigen kommer med en kop kaffe af og til, men lad nu den side ligge.)

“Yesterday, as I sat watching TV, my wife was talking to me in her usual style which means she would start saying something out of the blue and expect me to take it all in. As I listened to her, my child was playing nearby. Just then, it seems, the maid brought me a hot cup of coffee and placed it on the table within the reach of the child while I was looking away.

The child, all of 20 months old, lovingly and helpfully picked it up and started putting it in my hands – all this while I was not even aware of the coffee. As it turned out, my waving arm hit the cup and the poor child dropped the coffee in my lap. I shrieked and the child bawled in consternation. I was left nursing a burn. And God forbid if the coffee had dropped on the child. Gosh, I am scared now even to think of it. I asked the maid why she left the cup within the child’s reach without informing me. She replied that she did tell me! But I was so engrossed in listening to my wife that I did not register what she said.

She knew well that I had not heard and yet she did not try to ensure that I was made aware of the hot cup at my elbow. She said in all honesty that the possibility of a mishap did not enter her mind. So that was that.”

Skribentens konklusion er enkel: Kommunikationen er først gennemført med succes, når den er opfattet korrekt af modtageren.

Kommunikationssamfundet: Et overflodssamfund uden lige

Vi bliver bombarderet med sanseindtryk, meddelelser, oplysninger og viden i ét væk; og vores bevidsthed er kun i stand til at prioritere mellem vigtigt og ligegyldigt i korte perioder ad gangen. Enhver, der har prøvet at køre bil i tæt trafik i en ukendt storby med aktive småbørn eller en nævenyttig bagsædechauffør ombord, ved det. “Se dog det smukke gamle tårn!” – “Jeg tror altså, at vi skulle være drejet for lidt siden!”

Kommunikation handler om magt

Det er altid vigtigere for den ene part end for den anden, at kommunikationen lykkes. For eksempel: Uanset om Skat skriver til dig eller du skriver til Skat, så er det i praksis vigtigere for dig end for medarbejderen i Skat, at kommunikationen lykkes.

Det er altid vigtigere
for den ene part
end for den anden,
at kommunikation
lykkes. Anstændig
kommunikation
handler om at
administrere den
magt hensynsfuldt.

Anstændig kommunikation handler om at administrere den magt hensynsfuldt. Det vil i kommunikationens overflodssamfund bl.a. sige at udtrykke sig så klart, at modtagerens bevidsthed får en chance for at prioritere budskabet: Supervigtigt lige nu – kan vente – er til brug i en bestemt situation – osv.

Det er efterhånden (til en vis grad, i hvert fald) gået op for både Skat, flertallet af forsikringsselskaber og andre traditionelle vaneforbrydere på kommunikationsområdet.

Nu er det så alle os andre små hverdagskommunikatører, der skal lære lektien: Udtryk dig så klart, at din modtager – ja, netop din modtager, ikke en hvilken som helst! – kan forstå det. Og hvis det gælder liv og død (som i tilfældet med kaffekoppen), så tjek, at budskabet er feset ind på lystavlen.

Ellers fortjener du at blive meldt til det kommunikative arbejdstilsyn!


Læs videre her:


© Per Salling, Omatskrive.dk, 2009-2019

Visits: 561