Kan offline lære af online?

Det har taget os mange år at vænne os af med at skrive papirsprog på skærmen. Men nu vender strømmen: I mange situationer kan vi med fordel skrive skærmsprog på papiret!

Af Per Salling

Det er efterhånden længe siden, vi puklede med at få papirsproget til at fungere på skærmen. (Eller er det? Hvor mange papirbrochurer kan man ikke stadig finde som pdf'er rundt om på nettet?) - Men alligevel: Vi har så nogenlunde fundet ud af, at læsning på skærmen kræver et kortere og mere skarptskåret sprog end læsning på det hvide papir. Kortere ord. Kortere sætninger. Teksten kortet ned til 50 %. Og så videre.

Nu er det på tide at vende lugejernet og riven den anden vej; for mon ikke papirsproget efterhånden kan lære ét og andet af e-sproget?

Her er 10 bud på, hvor du kan trække gode vaner fra dit skærmskriveri over på det hvide A4-ark.

1. Skriv, hvad du er ude på!

Hvis det ikke fremgår krystalklart, hvad formålet er med din tekst, kommer den til at virke slatten. Det duede måske engang i mindre utålmodige tider, men ikke mere. Du er nødt til at gøre det klart, hvad du vil opnå med dit skriveri - ikke bare hvad du vil sige. Hvorfor skal jeg læse din tekst? Hvad er formålet med kommunikationen?

2. Forær læseren det store overblik!

Det er ikke kun på skærmen, at jeg skimmer teksten for at finde rosinerne i vællingen i en fart. Det er også i dine brochurer, salgsbreve, tilbud ... overalt hvor jeg ikke hæver en fast løn for at læse alle dine ord. Hvis du understøtter læsningen med overskrifter, punktopstillinger og en læselig typografi, forærer du mig et overblik over teksten. Og du bliver belønnet med, at jeg gider dykke ned for at få detaljerne med. Måske.

3. Husk, at vi ikke læser lineært - heller ikke på papir!

Der er sikkert nogen, der læser brochurer forfra. Der er også nogen (fx mig), der begynder med bagsiden ("Hvem er brochuren fra?"), og ikke helt få starter med midteropslaget og fortsætter med billeder og overskrifter: det mest iøjnefaldende. Mange typer papirtekst vinder ved at blive organiseret, så både lineære og ikke-lineære læsere fanger budskabet.

4. Lad hver sætning og hvert ord slås for sit liv!

Skil dig af med fyld. Skil dig af med gentagelser, der ikke bidrager til forståelsen. Skil dig af med de tillægsord og biord, der kun betyder noget for dig selv og ikke for mig. Kig grundigt på sætninger, der "løber teksten i gang" - kan de undværes? Har du virkelig brug for 3 eksempler, eller kan du nøjes med 2 - og hvor meget behøver de at fylde? Fortsæt selv listen ...

5. Hold fortælling for sig og tekniske detaljer for sig!

På internettet samler du de tekniske detaljer på en underside: Tekniske specifikationer, klik her! På papiret trækker du dem ind i en boks eller samler dem i et bilag. Så er de der, du kan henvise til dem, og den teknisk interesserede læser (sådan nogle som mig) kan let finde dem. Men de står ikke i vejen for den umiddelbare og præcise opfattelse af dit budskab.

6. Bullshit er kedelig og jager læseren væk!

Fat det nu: Der er ikke andre end dig selv og din chef, der er interesserede i firmaets eller kommunens "pay-off", "statements", "bærende værdier", "visioner" ... den slags er crap, hvis det ikke kan kobles direkte til håndfaste fordele for mig! Du har 2 muligheder: Tal lige ud af posen til mig som det ene menneske til det andet, rent og simpelt - eller spild min tid og fornærm mig med uinteressant og gabende kedsommelig selvros. Valget er dit, på papiret som på skærmen. Følgerne af valget er også dine.

7. Passive tekster frastøder læseren - aktive tekster holder på ham!

Tiltrækker denne tekst mig, eller virker den frastødende? Ingen tekster skriver sig selv, ingen handlinger udfører sig selv, ingen ydelser tilbyder sig selv - der er mennesker bag det hele, og hvis jeg ikke kan finde dem i teksten, bliver den fremmed for mig og støder mig fra sig. Derfor skal du passe rigtig meget på med at bruge passiv.

8. Det enkle går klart igennem - det komplicerede gør det ikke!

Tankearbejdet er dit - ikke mit. Alle mellemregningerne og alt det komplicerede skal være overstået, før jeg får øje på din tekst. Det er forudsætningen for en ren og aktiv stil uden indskud, tankespring og omsvøb. Det dunkelt talte er det dunkelt tænkte - og hvis du væver, bliver dit budskab hængende i vævet!

9. Overskrifter og under-overskrifter skal være relevante - ikke smarte!

Tænk på "Emne"-rubrikken i e-mails - den skal stå alene i indbakkens oversigt og lokke os til at læse resten af e-mailen. Den skal være relevant. Det samme gælder overskrifterne i dine brochurer, breve, læserbreve, artikler: De skal gøre det muligt for mig at udvælge din tekst blandt de konkurrerende, skimme den, få overblik over den og vælge den bedste måde at fordybe mig i den på.

10. Spring det "kløgtige" over og kom til sagen!

På internettet bander vi utålmodigt over de "kreative" animationer, vi skal vente på, før vi kan komme ind til de oplysninger, vi søger på en eller anden hjemmeside. Men er det anderledes med litterære citater eller kunstfotos af halvt skrællede appelsiner i din folder om kommunens hjemmepleje? Det vedkommende er det smukke, og de gode illustrationer er dem, der bidrager aktivt til det, du vil sige.

Gælder dette her altid?

Ja og nej.

Ja, fordi fyld, omsvøb, uklart sprog, bullshit og tomgang er en pest - når som helst og hvor som helst.

Nej, fordi jagten på korthed ikke må gå amok. Den korte tekst med de korte ord og de korte sætninger bliver aldrig et mål i sig selv. Hvis du falder for den slags, slår du dit sprog ihjel og jager din læser væk.

Du skaber ikke et rosenbed bare ved at luge ukrudtet væk - du skal også plante nogle roser. Du skaber heller ikke en god tekst, som din læser har lyst til at læse, bare ved at skille dig af med de forkerte ord og sætninger - du skal også skrive nogle rigtige ord og sætninger.

Den canadiske tekstforfatter Nick Usborne har skrevet en fremragende artikel om det emne: Just say no to dead fragments.

Her har han bl.a. dette eksempel - et skilt på en kyst i Californien:
"So that others may enjoy our fragile tidepools and kelp forests
- please take only photographs, leave only footprints."

Og som han skriver: Det er let at ødelægge teksten og dens gennemslagskraft ved at forkorte den med hovedet under armen: "Don't litter. Don't take anything." (Littering: skovsvineri) Så bliver den til, hvad han kalder et "dead fragment": Der står, hvad der skal stå - men på en fuldstændig livløs måde. Opmærksomhedseffekten er forsvundet sammen med den overrumplende flotte formulering.

Konklusion

Du skal skrive, så du trænger igennem med netop dit emne over for netop din målgruppe. Du skal skrive, så du bliver læst. Det kan du gøre ved

Eller med Astrid Lindgrens ord: Skær ned til det halve. Og skriv den halvdel om.

Boksen

  1. Find en tekst af mindst 2 siders omfang, som du har skrevet inden for det sidste halve år: en "dansk stil", en rapport, en ansøgning eller indstilling ... Skriv den igennem efter de 10 råd ovenfor. Tag dig tid - gå til og fra teksten over et par aftener.
  2. Bed en lærer, kollega, klassekammerat eller ven om at læse de 2 versioner igennem, sammenligne og kommentere dem.
  3. Er du enig i kommentarerne? Hvorfor/hvorfor ikke? Vil du tænke over dem, næste gang du skal skrive et eller andet?


Læs også:



JavaScript Menu Courtesy of Milonic.com